ALHAMDULLILLAH……SAYA DAPAT TEMUDUGA DPLI SETELAH BEBERAPA KALI MENCUBA


SILA CHECK DISINI :

https://www.mohe.gov.my/semakan_temuduga/default.php

*************************************************

ALHAMDULILLAH....DAPAT TEMUDUGA KAT USM KUBANG KERIAN 27 MEI 2009 JAM 2 PTG

ALHAMDULILLAH....DAPAT TEMUDUGA KAT USM KUBANG KERIAN 27 MEI 2009 JAM 2 PTG

*****************************************************
RAHSIA LULUS TEMUDUGA SPA
http://www.kerja-kerajaan.com/index.php?ref=sharimi

RAHSIA CARI DUIT PERKAHWINAN
http://www.maskahwin.com/index.php?ref=sharimi

RAHSIA MUDAH MENDAPAT ZURIAT
http://www.mudahhamil.com/index.php?ref=sharimi

RAHSIA MISTERI TARIKH LAHIR
http://www.mytarikhlahir.com/index.php?ref=sharimi

RAHSIA BUAT DUIT DENGAN ADSENSE
http://www.rajaadsense.com/index.php?ref=sharimi

RAHSIA BUAT DUIT DENGAN BLOG WORDPRESS
http://www.minisitewp.com/?ref=sharimi

RAHSIA BUAT MINISITE JUALAN
http://www.minisitejualan.com/index.php?ref=sharimi

RAHSIA BUAT DUIT DENGAN BLOG (BLOGSPOT)
http://www.rahsiablog.com/index.php?ref=sharimi

RAHSIA BUAT DUIT DENGAN EBAY
http://www.ebay.rahsiasifu.com/index.php?ref=sharimi

52 Responses

  1. waaaa… tahniah untuk anda. buat yg terbaik!

  2. agak2 bila ya leh tahu keputusan temuduga dan kemasukan dlm bulan berapa. Alhamduliliah saya pun dapat panggilan temuduga di upsi. Ini first time. Harap ada rezeki dan berjaya.

  3. nak tanye, dlm dpli tu ade bgtau surat perakuan JPA tu ape erk? ade info x pasal tu

  4. tahniah…ana pun dapat setelah exam kali kedua..syukur

  5. Tahniah & Good Luck

  6. tq………good luck………macam mana nak prepare interview…….ada sapa yang tahu…..

  7. saya rasa untuk check samada kelulusan yang kita dapat tu di iktiraf oleh jpa atau tidak.cuba hubungi pihak MQA.

    LAMAN WEB MQA :

    http//www.mqa.gov.my

    http://www.mqa.gov.my/eskp/KSenarai.cfm
    Setiap kursus pengajian yang hendak dikendali dan ditawarkan oleh Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) wajib mendapatkan Kelulusan* YB Menteri seperti yang disyaratkan oleh Akta IPTS 1996 (Akta 555).

    MQA (dahulunya LAN) bertanggungjawab menilai dan mengemukakan syor kepada YB Menteri sama ada meluluskan pengendalian kursus pengajian berkenaan atau tidak.

    Perlu juga dinyatakan di sini bahawa STANDARD MINIMUM (tahap minimum)** untuk sesuatu program, seperti mana yang dinyatakan dalam Akta IPTS 1996 (Akta 555), perlu dicapai sebelum sesuatu kelayakan iaitu sijil, diploma atau ijazah boleh dianugerahkan.

    ** Rujukan muktamad boleh diajukan ke Sektor Pengurusan IPTS, Kementerian Pengajian Tinggi di talian 03-88844786 atau alamat emel spipts@mohe.gov.my

    AGENSI KELAYAKAN MALAYSIA
    Tingkat 14B, Menara PKNS-PJ
    17, Jalan Yong Shook Lin
    46050 Petaling Jaya
    Selangor Darul Ehsan
    MALAYSIA

    No. Tel : +603 – 7968 7002
    No. Faks : +603 – 7956 9496
    E-mel : akreditasi@mqa.gov.my

    Maklumat adalah sah berdasarkan data pada tarikh : 06-05-2009

  8. kalo saya dr IPTA, adekah saya mesti juga dapat kan surat pengesahan JPA itu? di mane bole saya dapat kan surat pengesahan JPA tu? thanks for sharing the info

  9. salam..alhamdulillah, saya pun dpt interview dpli.. Untuk pengiktirafan ijazah drpd jpa, anda boleh check pengiktirafan kelayakan ijazah anda di

    http://www.interactive.jpa.gov.my/webinteraktif/frmSenaraiPengiktirafanBaru.asp

    Di ruangan tu ada button untuk cetak. Tapi saya x sure sama ada blh pakai pengiktirafan yg terus dicetak dr laman web tu or kena download form and apply kat jpa.. sesapa ada info tolong sebarkan…

  10. Alhamdullilah ini first time saya dapat interview DPLI. Tahun lepas (2009) dalam keratan kosmo (bulan berapa saya tak pasti) mengenai tiada pembiayaan atau kelewatan pembayaran biasiswa pelajar yang dapat DPLI di universiti…perkara seperti ini buat saya rasa risau sekiranya berulang lagi….apakah jaminannya kepada bakal pelajar, kerana ini membabitkan pengorbanan seorang bakal guru yang sanggup meninggalkan perkerjaan lama (yang boleh dianggap menjamin / terjamin) semata-mata untuk menjadi seorang pendidik??? kerisauan ini bukan pada saya sahaja malah saya pasti semua yang dapat dari peringkat interview pertama ini hingga keperingkat berjaya….bagaimana pendapat anda???

  11. Salam, saya pun dapat gak…cuma nak tahu surat pengiktirafan JPA tu nak ambil dari mane….ada sape2 boleh tlg…

  12. transkrip penuh akademik 2 apa ek?

  13. Salam..sesaper ada tips untuk hadiri temuduga dpli, kalo boleh kongsi pengalaman interview sesama..

  14. Tahniah bro….jawab molek2….aku doakan ko berjaya dalam DPLI

  15. saya pun dpt interview DPLI tu.. tp kalo kita minta surat pengesahan daripada JPA tu, bila pulak JPA nk pos surat kita? hehehe.. adakah diorg buat keje cepat@lambat? pada saya pengajian tinggi mmg pantas buat keje sbb saya dpt tukar pusat interview dalam masa 1 hari.. mmg bagus la diorg ni..

    pendapat saya, kita print dari website JPA tu dulu.. pada masa yg sama kita apply surat pengesahan tu.. kalo diorg tnya mana surat pengesahan…ckp je la x dpt lagi..

  16. salam…saya mahukan kepastian…adakah peluang student ipts untuk mendapat DPLI itu cerah

  17. Salam..aku dah banyak kali buka web mohe dan MPM untuk cek results interview DPLI 2009.Tapi asyik error je.Tolong kalau ada sape2 yg boleh.Dah lewat ni.ūüė¶.contact or sms please 0193548942

  18. Salam kwn2..kalau ada sapa2 yang boleh tolong check result DPLI 09 aku.Aku bukak web MOHE dan MPM asyik error je.Dah beberapa hari dah try buka.Nama:Isadariah Suardi.IC no:800220125776.Send kan slip ke email hamadi.diwa@haco.com.my.Cian kat wife aku…

  19. JIKA KELUAR ERROR SEPERTI DI BAWAH , SILA KLIK PADA >> Continue to this website (not recommended). TQ………………

    There is a problem with this website’s security certificate.

    The security certificate presented by this website was not issued by a trusted certificate authority.
    The security certificate presented by this website has expired or is not yet valid.
    The security certificate presented by this website was issued for a different website’s address.

    Security certificate problems may indicate an attempt to fool you or intercept any data you send to the server.
    We recommend that you close this webpage and do not continue to this website.
    Click here to close this webpage.
    Continue to this website (not recommended).
    More information

    If you arrived at this page by clicking a link, check the website address in the address bar to be sure that it is the address you were expecting.
    When going to a website with an address such as https://example.com, try adding the ‘www’ to the address, https://www.example.com.
    If you choose to ignore this error and continue, do not enter private information into the website.

    For more information, see “Certificate Errors” in Internet Explorer Help.

  20. Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera..
    Dalam 2-3 hari yang lepas, ramai calon yang bertanyakan tentang cara pemarkahan temuduga.Baiklah, biarlah saya kongsi di sini serba sedikit tentang pemarkahan untuk temuduga KPLI dan temuduga DPLI 2009 supaya calon mendapat gambaran .

    Permarkahan dinilai berdasarkan :

    1. Sijil-sijil yang lengkap

    – jawatan ‚Äďjawatan yg disandang kat sekolah kena bagi markah juga. Contoh : Kelab Pencinta Alam. Pengerusi : 5 markah, Penolong Pengerusi :4 dan ahli biasa 1 markah. ( pemarkahan adalah berdasarkan skor yang telah ditetapkan oleh Bahagian Pendidikan Guru)

    – jadi sertakan sijil yang lengkap semasa temuduga ( ramai calon yang dihalau balik kerana sijil mereka tidak lengkap)

    2. Kesesuaian Kursus yang kita minta dengan ijazah kita.

    – Sangat Sesuai : 50 Markah
    – Kurang Sesuai : 20 Markah
    – Tak sesuai Langsung : 0 Markah

    ( Majoriti calon yang GAGAL temuduga KPLI dan temuduga DPLI pada tahun 2006/2007 adalah kerana kehilangan banyak markah di sini..Jadi berhati-hati dan pastikan ijazah anda adalah sangat relevan dengan opsyen yang ingin diambil )

    3. Pengalaman Mengajar

    4. Kemahiran Komunikasi

    – Kefahaman/kebernasan : 10 Markah
    – Sebutan : 10 Markah
    – Kelancaran : 10 Markah
    – Kejelasan Suara : 10 Markah
    – Penguasaaan Bahasa : 10 Markah

    ini adalah di antara contoh-contoh pemarkahan yang dibuat ke atas calon… Walaupun kelihatan ringkas dan tidak banyak, calon masih gagal mendapat markah yang tinggi. Ini hanyalah sebahagian kecil sahaja daripada skop pemarkahan yang dibuat oleh penemuduga

  21. saya pun dapat interview dpli. ni first time apply. dari pengalaman kekawan yg dah ambik dpli ni,depa kata ada 2 billik nanti. satu tanya pasal sijil n isu semasa n satu lagi kena ngajar..diorang akan bg topik la…dalam beberap minit jer…nak tengok kita la…

  22. saya ialah lepasan stpm 2007 yang baru nak mohon masuk ke ipta,kena ada surat pengiktirafan ke???

  23. saya sangat risau lah,buat pertama sekali,bagi maklumat tentang tu kepada boleh tak?kak

  24. saya ialah lepasan stpm 2007 baru memohon masuk ke ipta,salah satu ialah perguruan,saya sudah berjaya dipanggil untuk temuduga,tetapi surat tersebut kata nak bawa surat pengiktirafan JPA.saya kena bawa ke??tolong balas secepat mungkin,thx

  25. so awk prepare ape eak untuk intervw dpli nnt?dpt kos ape 4 dpli?

  26. surat pengesahan JPA tu..cek kat web depa bg tu..yg interactiveJPAblablab;a…. kendian.. masuk kan ape kos yang kita dah amik seblum ni.. dan CETAK… bwk yg tu masa interview..

    herm..wish me luch..seri esok g intebiu kat uitm shah alam seksyen 17..

    tatut siot…!!!

  27. tumpang tanya, interview dpli lam english or malay?

  28. aku pun tatut jugak…
    doakan aku jugak tau…..
    aku kat usm esok…
    sume yg kat usm…kiter jumpa esok pagi…

  29. saya dpy gak tmuduga ni….di usm k.kerian …23.5…..
    pgalaman aku sampai kat tmdga tu ,pegi daftar n ikut bilik yg ditetapkan…tadi aku pergi ada 12 bilik tmdga yg mana setiap bilik ada 12 org akan dtmduga….penemuduga tanya aku ,suh aku perkenal diri,n oleh krn aku bdk smka,ye suh aku cramoh kat yer sampai dia insaf….dlm kot bm dan bi…..so sedia la….x lama…tak sampai lima minit…depend bgantung gak pada bilik diambil…ada gak yg lama……

  30. saya pun pergi interview pada sabtu ini,penat….saya memang sedih lah asyik tergagap-gagap sahaja,fikir pun sedih.saya nak tanya waktu saya temuduga,penemuduga itu kata saya tak pilih sarjana atau diploma,saya terkejut tetapi saya bawa semua maklumat tanpa surat pengiktiraf jpa itu,ini akan membawa masalah kepada saya ke???jika saya lulus interview,ia akan mempengaruhi ijazah saya ke????tolong balas

  31. sy br je intebiu smlm kt utm..xramai pn..sesi pg dlm 10 org n ptg dlm 12 org je..tp interviewer dia mmg baik..xpsiko pn..yg pntg kn confident and ckp je ape yg kite tau..pastu suara mmg kene jelas sbb jarak dia 3 meter dr interviewer..pastu prepare utk mock teaching..ajar olok2.hehe.mcm sy accounting graduate so dia bg sy tajuk kunci kira2..so sy ajarla ape yg sy tau..alhmdulillah sume b’jln lancar..n hopefully sume calon b’jaya k..usaha+doa+tawakal..jgn lupe tema hari guru taun ni..ok.chaiyok2!

  32. saya pun pergi interview pada sabtu ini,penat….saya memang sedih lah asyik tergagap-gagap sahaja,fikir pun sedih.saya nak tanya waktu saya temuduga,penemuduga itu kata saya tak pilih sarjana atau diploma,saya terkejut tetapi saya bawa semua maklumat tanpa surat pengiktiraf jpa itu,ini akan membawa masalah kepada saya ke???jika saya lulus interview,ia akan mempengaruhi ijazah saya ke????

  33. Saper-saper yang tau bila result interview DPLI kuar boleh bagitau x? takut terlewat check..thanks….

  34. salam..for those yg belum attend interview lagi, saya nak kongsi pengalaman interview dpli baru2 ni..

    kalau boleh datang la awal, sejam sebelum pon x pe.. My experience jadi org yg pertama kena interview rasa lega sgt, kurang la sikit ‘nervous’nya..ok, first skali masuk, bg salam n serahkan sijil2 kat akak dlm bilik tu.. ada 2 org penemuduga..then duduk bila disuruh duduk.. soalan pertama dia tanya;

    1) Tell me abaut your family background.
    – Haa bila dia tanya soklan dalam BI, jgn lak jawab BM, sebolehnya jawab la dlm BI.

    2) Memandangkan awak amik kursus robotik, boleh bgtau saya apakah masalah utama yg awak hadapi dalam menghasilkan sesesuah robot..
    – Jawab le dgn penuh confidence, goreng baik punya, yg penting confidence, dia bukan tau betul ke tidak..last2 percaya gak ape yg aku ckp..

    3) Macam mana nak menarik pelajar2 untuk mencipta robot?

    4) Pastu dia tanya pasal masalah disiplin pelajar. Ape punca? Kalau anda dilantik menjadi guru disiplin, bagaimana nak menangani masalh disiplin?

    5) Dulu guru dianggap sebagai role model, tetapi sekarang guru dikaitkan dgn penyebab berlakunya masalah disiplin, adakah anda bersetuju?

    6) Adakah anda faham tentang Falsafah Pendidikan Kebangsaan? Terangkan..
    – Yang ni penting, kalo boleh korang hafal aaa..

    7) Terangkan konsep 1 Malaysia..

    8) Last skali kita disuruh membuat pengecaman nombor..macam ujian rabun mata..

    Rasa2nya tu je yg sempat ingat ape yg dia tanya. Hopefully dapat membantu anda yg belum attend interview lagi..

  35. tq kasih kepada berkongsi pengalaman……….

  36. terima kasih kerana berkongsi pengalaman………..

  37. kalau resut keluar insyaallah akan dibagitau melaui blog http://www.sharimi.wordpress.com ………tq…………

  38. Salam…

    Saya baru lepas interview DPLI 26/5/2009. Tp ada perkara yang menyedihkan saya…Interviewer tu leh cakap saya ni lebih sesuai ngan jawatan sekarang, saya xsesuai jadi cikgu. skrg saya keje sbg admin cum account exec di sebuah private company. saya ada ijazah sarjana muda pentadbiran perniagaan perbankan islam…nak tanya la..bila interviewer tu cakap macam tu adakah secara automatik nama saya akan terkeluar dari senarai calon?….tlg la saya…saya tengah bersedih…

  39. PADA 27 HB MEI 2009, SAYA TELAH MENGHADIRI TEMUDUGA DPLI KAT USM KUBANG KERIAN KELANTAN.PADA HARI TERSEBUT SAYA RASA BERATUS-RATUS ORANG TURUT HADIR UNTUK DI TEMUDUGA.SEBANYAK 11 BILIK TEMUDUGA TELAH DISEDIAKAN.BERMULA DENGAN BILIK KULIAH SATU SAMPAI BILIK KULIAH 11.

    SEBELUM DI TEMUDUGA CALON-CALON DI KEHENDAKI MEMBUAT PENDAFTARAN.SELEPAS PENDAFTARAN ADA CALON YANG DI BERIKAN ARAHAN UNTUK TERUS KE BILIK TEMUDUGA (BILIK TUTORIAL 1-11) USM KUBANG KERIAN.ADA JUGA YANG DIKENDAKAI MEMASUKI BILIK SARINGAN.

    RAMAI JUGA YANG DI SURUH MASUK BILIK SARINGAN.SAYA JUGA TIDAK BERKECUALI.SEMASA DI BILIK SARINGAN SURAT PANGGILAN DAN SIJIL-SIJIL TURUT DI PERIKSA.TERMASUK SURAT PENGESAHAN JPA.DI BILIK SARINGAN JUGA CALON-CALON DI DI UJI SAMADA CALON BUTA WARNA ATAU TIDAK.PETUGAS MENUNJUKKAN KAD UJIAN BUTA WARNA(NOMBOR DAN WARNA).

    SELEPAS MELEPASI SARINGAN TERSEBUT BARULAH CALON KE VBILIK TEMUDUGA.BILA SAMPAI DI SANA,MASIH RAMAI CALON YANG SEDANG MENUNGGU UNTUK DI TEMUDUGA. PADA JAM 3.40 TIBALAH GILIRAN SAYA UNTUK DI TEMUDUGA.SAYA DAN DUA ORANG CALON LAIN DI JEMPUT MASUK KE BILIK TEMUDUGA.

    SEKALI LAGI SIJIL-SIJIL DI SEMAK.JUGA UJIAN BUTA WARNA SEKALI LAGI DIADAKAN.

    PERTANYAAN PERTAMA PENEMUDUGA IALAH :

    1. CAN YOU INTRODUCE YOURSELF?
    CALON KENA JAWAB DALAM BAHASA INGGERIS.

    2.SOALAN BERKAITAN KURSUS YANG KITA AMBIL

    3. ADA JUGA ISU SEMASA – HEADLINES AKHBAR PADA HARI TERSEBUT.

    DAN LAIN-LAIN……………………………..

  40. Berkongsi serba sedikit tentang DPLI…
    agak terkejut gak cz soalannya mcm xmasuk akal…
    saya interview kt USM BT10..n hanya saya dlm list tu amik opsyen BI…so of cz le kna speaking… ade 3soalan je

    1) Introduce urself and y do u think u’re capable to be a teacher
    2) how to improve English among students
    3) What is you hobby? Do you like reading? Explain the latest english book you have read?

    simple kan?but make sure you answer it fully in English and with full confident…

  41. PADA 27 HB MEI 2009, SAYA TELAH MENGHADIRI TEMUDUGA DPLI KAT USM KUBANG KERIAN KELANTAN.PADA HARI TERSEBUT SAYA RASA BERATUS-RATUS ORANG TURUT HADIR UNTUK DI TEMUDUGA.SEBANYAK 11 BILIK TEMUDUGA TELAH DISEDIAKAN.BERMULA DENGAN BILIK KULIAH SATU SAMPAI BILIK KULIAH 11.

    SEBELUM DI TEMUDUGA CALON-CALON DI KEHENDAKI MEMBUAT PENDAFTARAN.SELEPAS PENDAFTARAN ADA CALON YANG DI BERIKAN ARAHAN UNTUK TERUS KE BILIK TEMUDUGA (BILIK TUTORIAL 1-11) USM KUBANG KERIAN.ADA JUGA YANG DIKEHENDAKI MEMASUKI BILIK SARINGAN.

    RAMAI JUGA YANG DI SURUH MASUK BILIK SARINGAN.SAYA JUGA TIDAK BERKECUALI.SEMASA DI BILIK SARINGAN SURAT PANGGILAN DAN SIJIL-SIJIL TURUT DI PERIKSA.TERMASUK SURAT PENGESAHAN JPA.DI BILIK SARINGAN JUGA CALON-CALON DI DI UJI SAMADA CALON BUTA WARNA ATAU TIDAK.PETUGAS MENUNJUKKAN KAD UJIAN BUTA WARNA(NOMBOR DAN WARNA).

    SELEPAS MELEPASI SARINGAN TERSEBUT BARULAH CALON KE BILIK TEMUDUGA.BILA SAMPAI DI SANA,MASIH RAMAI CALON YANG SEDANG MENUNGGU UNTUK DI TEMUDUGA. PADA JAM 3.40 TIBALAH GILIRAN SAYA UNTUK DI TEMUDUGA.SAYA DAN DUA ORANG CALON LAIN DI JEMPUT MASUK KE BILIK TEMUDUGA.

    SEKALI LAGI SIJIL-SIJIL DI SEMAK.JUGA UJIAN BUTA WARNA SEKALI LAGI DIADAKAN.

    PERTANYAAN PERTAMA PENEMUDUGA IALAH :

    1. CAN YOU INTRODUCE YOURSELF?
    CALON KENA JAWAB DALAM BAHASA INGGERIS.

    2.SOALAN BERKAITAN KURSUS YANG KITA AMBIL

    3. ADA JUGA ISU SEMASA ‚Äď HEADLINES AKHBAR PADA HARI TERSEBUT.

    DAN LAIN-LAIN……………………………..

  42. bile ye bley semak? kalo kemasukan julai…meaning this month la kan? tkt terlepas n kelam kabut nati

  43. 26 mei lalu, saya ditemuduga di UDM. 2 soalan telah diberikan…

    1) ceritakan serba serbi tentang diri anda…dan adakah anda aktif disekolah dulu?

    2) Bagaimana anda sebagai seorang bakal guru mengahdapi kerenah murid nakal disekolah?

    saya ada buat silap juga masa tu, sbb xbwk surat pengiktirafan JPA..

    tp bila ditemuduga xdi cek pon segala dokumen yg saya bawa..

    saya jwb soalan mengikut penglaman sendiri menjadi murid nakal…last2…dia menyatakan yang dia sokong apa yang saya bgtau…dan kemudiannya dia kata dia akan menyokong saya…

    mungkin rezeki dapat soalan yang mudah…tp saya x sure dapat atau tak…dan bila plak kita nk tau keputusan temuduga tu nanti….

  44. salam…
    kalau tak silap keputusan DPLI mungkin akan keluar pada 19 Jun 2009.
    so kepada yang apply dan dah lepas medsi dan sudah di temuduga.. sama2 lah kita menyemak keputusan permohonan masing2….
    ADUHAI…. berdebarnye!

    Semoga berjaya buat kita bakal2 guru DPLI…
    mudah-mudahan… amiiin

  45. kalo korg dr klgn kaum adam yg dh diinteviu insyaAllah dpt…sbb skg ni menteri pljrn duk bising cikgu laki xcukup n nk tmbhkn lg bilgn cikgu laki ni walo cmner skalipon… mgkn sume calon laki yg g inteviu ari tu dpt psl mase inteviu ari tu pon yg laki xramai…ni mngikut keadaan skg la…

  46. Askum….i pun same cam korang,ngah tgu result DPLI….nk share pengalaman interview,x sangka plak dpt soklan cepu emas,ape harus buat kalo murid2 mengurat cikgu?huhu,mmg berpeluh nk jwb,…erm…sejak 2 menjak ni tiap2 hari cek result kuar ke x….berdebar sgt…..ade sape2 x yg apply kursus kt UTM skudai? n betulke result kuar 19 Jun ni?…same2 kte tgu n share yer…

  47. result dpli dh kuar…jom la pkt cek…hari ni hari yg baik buat aku…alhamdulillah syukur pd Allah, aku dpt dpli kt upm…

  48. tahniah putr3r4

  49. demo plak cmner??kalu dpt tahniah gak la…

  50. syukur Alhamdulillah…heheh…i pun dpt dpli kt UTM skudai…

  51. Tahniah to Lyn…xlupe gak pd sapo2 yg dpt dpli…Alhamdulillah…

Leave a Reply

