RAMADHAN AL-MUBARAK – SUDAHKAH KITA BERSEDIA?


Tinggal beberapa hari lagi seluruh umat Islam di dunia akan menyambut kedatangan bulan Ramadhan Al-Mubarak.Bulan yang penuh dengan kerahmatan dan keampunan.Bulan yang penuh dengan kenikmatan dan keberkatan.Bulan yang penuh kemuliaan dan keagungan.Bulan yang penuh dengan sumber rezeki.Sudah kah kita semua bersedia menyambut kedatang bulan keberkatan ini?Apakah persiapan yang telah kita lakukan?

Berikut adalah info untuk anda semua berkaitan dengan puasa ramadhan.Semoga anda dapat menghayatinya :

KELEBIHAN DAN CARA MENCAPAI KESEMPURNAAN PUASA

Kelebihan Bulan Ramadhan.

Bulan Ramadhan adalah bulan yang sangat tinggi darjat dan besar martabatnya di sisi Allah s.w.t. dan RasulNya, ia juga penghulu segala bulan.

Di antara kelebihan dan keistimewaan bulan Ramadhan itu Allah s.w.t telah menurunkan kitab suciNya (Al-Quran) yang menjadi petunjuk pada manusia. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

“(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan kitab sucinya (Al-Quran) yang menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan yang benar dengan yang salah.” Surah Al-Baqarah : 185.

Di pilih di antara malam-malam bulan Ramadhan itu suatu malam Lailatulqadar yang mana ia jauh lebih baik daripada seribu bulan. Seribu bulan itu kira-kira 83 tahun.. Menurut ulama Lailatulqadar itu jatuh pada salah satu malam sepuluh yang terakhir daripada bulan Ramadhan. Sayugia diingatkan bahawa jangan disia-siakan malam-malam di bulan Ramadhan dengan perkara-perkara tidak berfaedah, bahkan hendaklah diisi dengan amal ibadat sebagai saham dan bekalan di dunia dan akhirat.

Kelebihan Puasa di Bulan Ramadhan.

Apabila membincangkan mengenai bulan Ramadhan, dengan sendirinya ia mempunyai hubungan dengan kewajipan puasa yang disyariatkan didalamnya. Suatu kewajipan yang tidak boleh ditinggalkan. Meninggalkan atau sengaja tidak menunaikan kewajipan puasa, bukan sahaja suatu dosa besar bahkan ia tidak boleh ditebus dalam apa jua cara. Tidak boleh ditukar ganti, sekalipun orang yang meninggalkannya berpuasa seumur hidup. Ini jelas sebagaimana sambda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud:

“Sesiapa berbuka satu hari pada bulan Ramadhan tanpa ada rukhshah (keringanan) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat melunas (mengganti) puasa yang ditinggalkannya itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup.”

Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah)

Menuju Kesempurnaan Ibadah Puasa

Imam Al-Ghazali telah menggariskan kewajipan-kewajipan batiniyah puasa itu, antara lain seperti berikut:

  • Memejamkan mata dan menahannya daripada meluaskan pemandangan kepada segala perkara yang tercela dan dibenci oleh agama dan juga kepada segala sesuatu yang boleh mengganggu hati, serta melalaikannya daripada mengingati Allah s.w.t.
  • Memelihara lidah daripada bercakap-cakap yang kosong, bohong, mengumpat, membuat fitnah, bercakap kotor, menimbulkan permusuhan dan mengucapkan kata-kata ria’.
  • Memelihara pendengaran daripada mendengar hal-hal yang dilarang dan dibenci, sebab setiap yang haram diucapkan, haram pula didengarkan. Dan kerana itu jugalah, Allah s.w.t. telah menyamakan pendengaran kepada sesuatu semacam itu dengan memakan barang-barang yang diharamkan, sebagaimana dalam firman-Nya yang bermaksud: “Mereka sangat suka mendengar perkara yang bohong dan memakan barang yang haram.”
    (Surah Al-Maidah:42)
  • Memelihara seluruh anggota tubuh badan yang lain daripada membuat dosa, dan memeliharanya juga daripada segala yang dibenci. Demikian pula menahan perut daripada makan makanan syubhah waktu berbuka puasa. Kerana apalah gunanya berpuasa daripada memakan makanan yang halal, kemudian bila berbuka pula, dia memakan makanan yang haram.
  • Janganlah membanyakkan makan waktu berbuka puasa, sekalipun daripada makanan yang halal, sehingga perutnya terlampau kenyang, kerana tidak ada bekas yang paling dibenci Allah s.w.t. daripada perut yang penuh dengan makanan yang halal.

 

Syarat-syarat wajib puasa ada empat perkara:

  • Islam – orang-orang kafir tidak wajib berpuasa.
  • Sampai umur – kanak-kanak yang belum cukup umur tidak wajib berpuasa.
  • Berakal (siuman)-orang yang gila tidak wajib berpuasa.
  • Berkuasa (berdaya) berpuasa – orang yang sakit merbahaya, orang tua yang lemah dan sebagainya tidak wajib berpuasa.
  • Bermukim – orang yang dalam pelayaran (musafir) lebih daripada dua marhalah tidak diwajibkan berpuasa, tetapi wajib mengqada’nya di hari yang lain.

 

Syarat-syarat sah puasa ada enam perkara:

  • Islam – tidak sah puasa orang-orang kafir dan orang murtad.
  • Berakal atau mumaiyiz – tidak sah puasa orang yang hilang akal atau belum mumaiyiz.
  • Suci daripada haidh dan nifas sepanjang siang hari puasa.
  • Berniat tiap-tiap malam.
  • Menahan diri dari segala yang membatalkan puasa.
  • Pada hari yang sah puasa – tidak sah puasa pada hari yang diharamkan berpuasa.

Perkara-perkara yang disunatkan bagi orang-orang yang berpuasa adalah:

  • Menyegerakan berbuka puasa manakala telah yakin masuk matahari.
  • Berbuka puasa dengan buah tamar atau benda-benda manis, dan jika tidak didapati dengan air.
  • Membaca do’a yang diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w.
  • Makan sahur
  • Menta’khirkan (melambatkan) makan sahur, tetapi janganlah sampai masa yang disyak naik fajar.
  • Mandi kerana mengangkat hadath besar sebelum fajar.
  • Membanyakkan bersedekah dan ibadah seperti membaca Al-Quran, sembahyang sunat seperti Tarawih dan Witir.
  • I’tikaf.

Puasa akan batal dengan salah satu daripada perkara-perkara di bawah ini :

  • Memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga yang terbuka dengan sengaja.
  • Memasukkan sesuatu ke dalam dubur (jalan belakang) atau qubul (jalan depan) dengan sengaja.
  • Muntah dengan sengaja (jika termuntah, tidak batal puasa).
  • Bersetubuh dengan sengaja, sekalipun tidak mengeluarkan mani.
  • Mengeluarkan mani dengan sengaja atau dengan jalan bersuka-suka seperti berpeluk cium dan sebagainya.
  • Kedatangan haid atau nifas.
  • Gila sekalipun hanya sekejap masa.
  • Mabuk atau pengsan sepanjang hari, dari terbit fajar hingga terbenam matahari.
  • Bersalin.
  • Murtad-iaitu orang yang keluar daripada agama Islam, sama ada dengan hati, perkataan atau perbuatan

Puasa tidak akan terbatal dengan salah satu daripada perkara-perkara di bawah ini :

  • Menelan air liur yang bersih dan dimaafkan orang yang gusinya selalu berdarah.
  • Bersuntik.
  • Termasuk debu atau tepung yang halus ke dalam rongga.
  • Termasuk lalat atau nyamuk dan seumpamanya ke dalam rongga.
  • Termasuk air berkumur-kumur atau air yang dihisap ke hidung dengan tidak bersangatan.
  • Termasuk air mandi wajib atau mandi sunat, tetapi batal puasa jika mandi bersejuk-sejuk dan bersukaria.

 

Perkara-pekara yang makruh dilakukan oleh orang yang berpuasa adalah:

  • Menggosok gigi selepas gelincir matahari.
  • Merasa makanan-takut sampai ke rongga.
  • Memamah sesuatu-kerana membanyakkan air liur dan ditakuti akan tertelan.
  • Mencium atau mengkucup isteri.
  • Banyak berkumur-kumur.
  • Mengeluarkan darah seperti berbekam dan lain-lain.

 

Beberapa adab-adab yang baik bagi menambah kesempurnaan dan pahala puasa adalah:

  • Jangan banyak berludah.
  • Jangan membuang masa dengan berbual-bual kosong dan melakukan perkara tidak berfaedah.
  • Menghindar diri daripada melihat perkara-perkara yang haram.
  • Menjauhkan diri dari sebarang pendengaran yang haram.
  • Jangan mengeluarkan perkataan-perkataan yang mencarut dan kotor.
  • Menguasai tangan dari melakukan perbuatan haram dan menahan kaki dari berjalan ke tempat-tempat maksiat.
  • Jangan berlebih-lebihan makan dan minum ketika berbuka.
  • Jangan boros dalam perbelanjaan makan minum dan sebagainya.
  • Jangan banyak tidur, terutamanya pada siang hari.

 Beberapa adab-adab yang baik bagi menambah kesempurnaan dan pahala puasa adalah:

  • Kedatangan haid dan nifas.
  • Sakit yang membahayakan.
  • Sakit yang tiada harapan sembuh.
  • Tersangat lapar atau dahaga yang membahayakan.
  • Dalam perjalanan (safar) sejauh dua marhalah atau lebih.
  • Tua yang tidak berdaya untuk berpuasa.
  • Kandungan dalam perut bagi perempuan.
  • Menyusukan anak kecil.

 Hukum-hukum meninggalkan puasa terbahagi kepada empat :

1. Wajib qadha’

  • Kedatangan haid dan nifas.
  • Sakit yang membahayakan.
  • Tersangat lapar dan dahaga.
  • Dalam perjalanan.
  • Pitam.
  • Mabuk.
  • Mengandung dan berbuka kerana bimbangkan kesihatan diri masing-masing.
  • Menyusukan anak dan berbuka kerana bimbangkan kesihatan diri masing-masing.

2. Wajib qadha’ dan wajib membayar fidyah.

  • Orang yang mengandung dan berbuka kerana bimbangkan kesihatan anak masing-masing.
  • Orang yang menyusukan anak dan berbuka kerana bimbangkan kesihatan anak masing-masing.

3. Tidak wajib qadha’.

  • Kafir (tidak beragama Islam)
  • Kanak-kanak.
  • Gila

4. Tidak wajib qadha’ tetapi wajib membayar fidyah.

  • Sakit yang tidak ada harapan sembuhnya.
  • Tua yang tidak kuasa (daya) berpuasa

Beberapa Catitan Penting :

1. Lewat qadha’ puasa:

  • Jika lewat qadha’ puasa hingga datang bulan ramadhan yang lain, wajib membayar fidyah secupak pada tiap-tiap hari puasa, dan jika lewat dua tahun, melewati dua kali ramadhan, wajib berfidyah sebanyak dua cupak dan begitulah seterusnya di samping wajib mengqadha’ puasa itu.

2. Orang yang mati sebelum qadha’ puasa:

  • Orang yang luput puasa ramadhan kerana sakit atau musafir dan ia mati sebelum mengqadha’nya, tidak wajib diikut dengan qadha’ atau fidyah dan tidak berdosa.
  • Jika seseorang itu mati sebelum mengqadha’ puasanya dengan ketiadaan uzur, maka walinya hendaklah mengqadha’kannya atau mengeluarkan fidyah secupak pada tiap-tiap hari puasanya.
  • Fidyah puasa : Mengeluarkan secupak bahan makanan asasi ( di negara kita – beras) untuk tiap-tiap hari puasa yang ditinggalkan, kepada fakir miskin.

Orang-orang yang berikut dibawah ini adalah diwajibkan imsak, yakni menahan diri daripada makan minum waktu siang hari pada bulan ramadhan, sekalipun mereka itu dikira tidak mengerjakan puasa:

  • Orang yang meninggalkan puasanya dengan sengaja.
  • Orang yang meninggalkan berniat puasa pada waktu malamnya.
  • Orang yang kesiangan pada makan sahurnya.
  • Orang yang berbuka kerana menyangkakan masuk matahari rupa-rupanya masih siang.
  • Orang yang menyangkakan 30 Sya’ban, kemudian ia mengetahui telah masuk satu ramadhan.
  • Orang yang berlebih-lebihan pada berkumur-kumur dan masuk air ke dalam hidungnya.

Orang-orang yang tidak wajib imsak:

  • Kanak-kanak yang hampir baligh.
  • Orang gila ketika sembuh.
  • Orang kafir pada ketika masuk Islam.
  • Orang yang dalam perjalanan (musafir) ketika sampai ke tempat yang dituju.
  • Orang yang sakit pada ketika sembuh.

Puasa mempunyai hikmat-hikmat dan faedah-faedah yang banyak, antaranya :

  • Menandakan kesyukuran kepada Allah kerana nikmat-nikmat yang banyak kepada hamba-hambanya.
  • Melatih jiwa supaya mempunyai rasa kasih dan belas terhadap orang-orang yang susah menderita.
  • Melatih jiwa supaya bersih daripada sifat tamak, sombong, hasad dan dengki.
  • Melatih diri supaya bersifat sabar dan tahan menempuh ujian-ujian dalam perjuangan hidup.
  • Menanam semangat perpaduan kerana sama-sama menunaikan kewajipan yang sama itu dapat menimbulkan semangat perpaduan.
  • Menanam semangat sama rata dan menjauhkan sifat beza membeza di antara kaya miskin, hina mulia, raja dan rakyat kerana sama-sama menjunjung perintah Allah.
  • Melatih diri supaya mempunyai peraturan-peraturan dan menghargakan masa, kerana puasa mempunyai batas-batas waktu yang tertentu.
  • Membersihkan anggota-anggota di dalam tubuh dari daki-daki dan lemak-lemak makanan yang bekerja sepanjang tahun.
  • Memberi kerehatan kepada alat-alat di dalam tubuh, terutamanya alat pengisar makanan yang bekerja sepanjang tahun.
  • Memberi peluang untuk memperbanyakkan amal ibadat, kerana bulan ramadhan mempunyai keistimewaan yang tidak ada pada bulan-bulan lain seperti Lailatul Qadar dan sembahyang tarawih.

 

Puasa tu mempunyai 3 darjah (tingkatan):

1.

Puasa ‘Umum’

  • Puasa kebanyakan orang hanya dengan menahan diri daripada makan, minum dan keinginan syahwatnya.

2.

Puasa ‘Al-Khusus’

  • Berpuasa dengan cara menahan diri dari makan, minum, memelihara syahwat keinginannya, serta mengawal anggota-anggota yang zahir seperti mata, telinga, lidah, tangan, kaki dan bahagian sulit daripada melakukan maksiat.

3.

Puasa ‘Khususul Khusus’

  • Berpuasa dengan cara memelihara segala perkara yang tersebut di atas tadi, sambil menjaga hatinya daripada berfikir mengenai hal ehwal dunia dan sifat-sifat riak, ‘ujub, takabbur dan lain-lainnya.

Hukum melakukan persetubuhan pada siang bulan ramadhan:

1.

Persetubuhan itu akan membatalkan puasa jika dilakukan dengan sengaja (dalam keadaan sedar) sekali pun tidak keluar mani.

2.

Menyebabkan wajib membayar kifarat (denda) selain mengqadha’ puasa bagi orang yang melakukan persetubuhan (pihak lelaki sahaja) jika sekiranya:

  • Persetubuhan dilakukan pada siang hari.
  • Persetubuhan dilakukan dengan sengaja (tidak kerana lupa atau dipaksa)
  • Puasa yang dilakukan pada bulan ramadhan (bukan kerana nazar, kifarat, puasa qadha’ ramadhan dan lain-lainnya).
  • Tidak didahului oleh pembatalan puasa dengan makan dan minum dan seumpamanya.

Kifarat kerana bersetubuh:

1.

Banyak kifarat disediakan bagi banyak hari – bukan banyak kali persetubuhan dilakukan. Ertinya, jika seseorang itu bersetubuh beberapa kali dalam sehari, maka diwajibkan hanya satu kifarat sahaja, dan jika bersetubuh dua hari, diwajibkan dua kifarat dan demikianlah seterusnya.

2.

Satu kifarat atau denda bagi orang yang melakukan persetubuhan ketika berpuasa pada bulan ramadhan ialah:

  • Memerdekakan seorang hamba yang mukmin, jika tidak kuasa;
  • Wajib berpuasa dua bulan berturur-turut, jika tiada kuasa;
  • Wajib memberi sedekan 60 cupak makanan asasi kepada 60 orang miskin secupak seorang.

KELEBIHAN DAN CARA MENCAPAI KESEMPURNAAN PUASA

Kelebihan Bulan Ramadhan.

Bulan Ramadhan adalah bulan yang sangat tinggi darjat dan besar martabatnya di sisi Allah s.w.t. dan RasulNya, ia juga penghulu segala bulan.

Di antara kelebihan dan keistimewaan bulan Ramadhan itu Allah s.w.t telah menurunkan kitab suciNya (Al-Quran) yang menjadi petunjuk pada manusia. Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:

“(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan kitab sucinya (Al-Quran) yang menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan yang benar dengan yang salah.” Surah Al-Baqarah : 185.

Di pilih di antara malam-malam bulan Ramadhan itu suatu malam Lailatulqadar yang mana ia jauh lebih baik daripada seribu bulan. Seribu bulan itu kira-kira 83 tahun.. Menurut ulama Lailatulqadar itu jatuh pada salah satu malam sepuluh yang terakhir daripada bulan Ramadhan. Sayugia diingatkan bahawa jangan disia-siakan malam-malam di bulan Ramadhan dengan perkara-perkara tidak berfaedah, bahkan hendaklah diisi dengan amal ibadat sebagai saham dan bekalan di dunia dan akhirat.

Kelebihan Puasa di Bulan Ramadhan.

Apabila membincangkan mengenai bulan Ramadhan, dengan sendirinya ia mempunyai hubungan dengan kewajipan puasa yang disyariatkan didalamnya. Suatu kewajipan yang tidak boleh ditinggalkan. Meninggalkan atau sengaja tidak menunaikan kewajipan puasa, bukan sahaja suatu dosa besar bahkan ia tidak boleh ditebus dalam apa jua cara. Tidak boleh ditukar ganti, sekalipun orang yang meninggalkannya berpuasa seumur hidup. Ini jelas sebagaimana sambda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud:

“Sesiapa berbuka satu hari pada bulan Ramadhan tanpa ada rukhshah (keringanan) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat melunas (mengganti) puasa yang ditinggalkannya itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup.”

Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah)

Menuju Kesempurnaan Ibadah Puasa

Imam Al-Ghazali telah menggariskan kewajipan-kewajipan batiniyah puasa itu, antara lain seperti berikut:

  • Memejamkan mata dan menahannya daripada meluaskan pemandangan kepada segala perkara yang tercela dan dibenci oleh agama dan juga kepada segala sesuatu yang boleh mengganggu hati, serta melalaikannya daripada mengingati Allah s.w.t.
  • Memelihara lidah daripada bercakap-cakap yang kosong, bohong, mengumpat, membuat fitnah, bercakap kotor, menimbulkan permusuhan dan mengucapkan kata-kata ria’.
  • Memelihara pendengaran daripada mendengar hal-hal yang dilarang dan dibenci, sebab setiap yang haram diucapkan, haram pula didengarkan. Dan kerana itu jugalah, Allah s.w.t. telah menyamakan pendengaran kepada sesuatu semacam itu dengan memakan barang-barang yang diharamkan, sebagaimana dalam firman-Nya yang bermaksud: “Mereka sangat suka mendengar perkara yang bohong dan memakan barang yang haram.”
    (Surah Al-Maidah:42)
  • Memelihara seluruh anggota tubuh badan yang lain daripada membuat dosa, dan memeliharanya juga daripada segala yang dibenci. Demikian pula menahan perut daripada makan makanan syubhah waktu berbuka puasa. Kerana apalah gunanya berpuasa daripada memakan makanan yang halal, kemudian bila berbuka pula, dia memakan makanan yang haram.
  • Janganlah membanyakkan makan waktu berbuka puasa, sekalipun daripada makanan yang halal, sehingga perutnya terlampau kenyang, kerana tidak ada bekas yang paling dibenci Allah s.w.t. daripada perut yang penuh dengan makanan yang halal.

 

Syarat-syarat wajib puasa ada empat perkara:

  • Islam – orang-orang kafir tidak wajib berpuasa.
  • Sampai umur – kanak-kanak yang belum cukup umur tidak wajib berpuasa.
  • Berakal (siuman)-orang yang gila tidak wajib berpuasa.
  • Berkuasa (berdaya) berpuasa – orang yang sakit merbahaya, orang tua yang lemah dan sebagainya tidak wajib berpuasa.
  • Bermukim – orang yang dalam pelayaran (musafir) lebih daripada dua marhalah tidak diwajibkan berpuasa, tetapi wajib mengqada’nya di hari yang lain.

 

Syarat-syarat sah puasa ada enam perkara:

  • Islam – tidak sah puasa orang-orang kafir dan orang murtad.
  • Berakal atau mumaiyiz – tidak sah puasa orang yang hilang akal atau belum mumaiyiz.
  • Suci daripada haidh dan nifas sepanjang siang hari puasa.
  • Berniat tiap-tiap malam.
  • Menahan diri dari segala yang membatalkan puasa.
  • Pada hari yang sah puasa – tidak sah puasa pada hari yang diharamkan berpuasa.

Perkara-perkara yang disunatkan bagi orang-orang yang berpuasa adalah:

  • Menyegerakan berbuka puasa manakala telah yakin masuk matahari.
  • Berbuka puasa dengan buah tamar atau benda-benda manis, dan jika tidak didapati dengan air.
  • Membaca do’a yang diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w.
  • Makan sahur
  • Menta’khirkan (melambatkan) makan sahur, tetapi janganlah sampai masa yang disyak naik fajar.
  • Mandi kerana mengangkat hadath besar sebelum fajar.
  • Membanyakkan bersedekah dan ibadah seperti membaca Al-Quran, sembahyang sunat seperti Tarawih dan Witir.
  • I’tikaf.

Puasa akan batal dengan salah satu daripada perkara-perkara di bawah ini :

  • Memasukkan sesuatu benda ke dalam rongga yang terbuka dengan sengaja.
  • Memasukkan sesuatu ke dalam dubur (jalan belakang) atau qubul (jalan depan) dengan sengaja.
  • Muntah dengan sengaja (jika termuntah, tidak batal puasa).
  • Bersetubuh dengan sengaja, sekalipun tidak mengeluarkan mani.
  • Mengeluarkan mani dengan sengaja atau dengan jalan bersuka-suka seperti berpeluk cium dan sebagainya.
  • Kedatangan haid atau nifas.
  • Gila sekalipun hanya sekejap masa.
  • Mabuk atau pengsan sepanjang hari, dari terbit fajar hingga terbenam matahari.
  • Bersalin.
  • Murtad-iaitu orang yang keluar daripada agama Islam, sama ada dengan hati, perkataan atau perbuatan

Puasa tidak akan terbatal dengan salah satu daripada perkara-perkara di bawah ini :

  • Menelan air liur yang bersih dan dimaafkan orang yang gusinya selalu berdarah.
  • Bersuntik.
  • Termasuk debu atau tepung yang halus ke dalam rongga.
  • Termasuk lalat atau nyamuk dan seumpamanya ke dalam rongga.
  • Termasuk air berkumur-kumur atau air yang dihisap ke hidung dengan tidak bersangatan.
  • Termasuk air mandi wajib atau mandi sunat, tetapi batal puasa jika mandi bersejuk-sejuk dan bersukaria.

 

Perkara-pekara yang makruh dilakukan oleh orang yang berpuasa adalah:

  • Menggosok gigi selepas gelincir matahari.
  • Merasa makanan-takut sampai ke rongga.
  • Memamah sesuatu-kerana membanyakkan air liur dan ditakuti akan tertelan.
  • Mencium atau mengkucup isteri.
  • Banyak berkumur-kumur.
  • Mengeluarkan darah seperti berbekam dan lain-lain.

 

Beberapa adab-adab yang baik bagi menambah kesempurnaan dan pahala puasa adalah:

  • Jangan banyak berludah.
  • Jangan membuang masa dengan berbual-bual kosong dan melakukan perkara tidak berfaedah.
  • Menghindar diri daripada melihat perkara-perkara yang haram.
  • Menjauhkan diri dari sebarang pendengaran yang haram.
  • Jangan mengeluarkan perkataan-perkataan yang mencarut dan kotor.
  • Menguasai tangan dari melakukan perbuatan haram dan menahan kaki dari berjalan ke tempat-tempat maksiat.
  • Jangan berlebih-lebihan makan dan minum ketika berbuka.
  • Jangan boros dalam perbelanjaan makan minum dan sebagainya.
  • Jangan banyak tidur, terutamanya pada siang hari.

 Beberapa adab-adab yang baik bagi menambah kesempurnaan dan pahala puasa adalah:

  • Kedatangan haid dan nifas.
  • Sakit yang membahayakan.
  • Sakit yang tiada harapan sembuh.
  • Tersangat lapar atau dahaga yang membahayakan.
  • Dalam perjalanan (safar) sejauh dua marhalah atau lebih.
  • Tua yang tidak berdaya untuk berpuasa.
  • Kandungan dalam perut bagi perempuan.
  • Menyusukan anak kecil.

 Hukum-hukum meninggalkan puasa terbahagi kepada empat :

1. Wajib qadha’

  • Kedatangan haid dan nifas.
  • Sakit yang membahayakan.
  • Tersangat lapar dan dahaga.
  • Dalam perjalanan.
  • Pitam.
  • Mabuk.
  • Mengandung dan berbuka kerana bimbangkan kesihatan diri masing-masing.
  • Menyusukan anak dan berbuka kerana bimbangkan kesihatan diri masing-masing.

2. Wajib qadha’ dan wajib membayar fidyah.

  • Orang yang mengandung dan berbuka kerana bimbangkan kesihatan anak masing-masing.
  • Orang yang menyusukan anak dan berbuka kerana bimbangkan kesihatan anak masing-masing.

3. Tidak wajib qadha’.

  • Kafir (tidak beragama Islam)
  • Kanak-kanak.
  • Gila

4. Tidak wajib qadha’ tetapi wajib membayar fidyah.

  • Sakit yang tidak ada harapan sembuhnya.
  • Tua yang tidak kuasa (daya) berpuasa

Beberapa Catitan Penting :

1. Lewat qadha’ puasa:

  • Jika lewat qadha’ puasa hingga datang bulan ramadhan yang lain, wajib membayar fidyah secupak pada tiap-tiap hari puasa, dan jika lewat dua tahun, melewati dua kali ramadhan, wajib berfidyah sebanyak dua cupak dan begitulah seterusnya di samping wajib mengqadha’ puasa itu.

2. Orang yang mati sebelum qadha’ puasa:

  • Orang yang luput puasa ramadhan kerana sakit atau musafir dan ia mati sebelum mengqadha’nya, tidak wajib diikut dengan qadha’ atau fidyah dan tidak berdosa.
  • Jika seseorang itu mati sebelum mengqadha’ puasanya dengan ketiadaan uzur, maka walinya hendaklah mengqadha’kannya atau mengeluarkan fidyah secupak pada tiap-tiap hari puasanya.
  • Fidyah puasa : Mengeluarkan secupak bahan makanan asasi ( di negara kita – beras) untuk tiap-tiap hari puasa yang ditinggalkan, kepada fakir miskin.

Orang-orang yang berikut dibawah ini adalah diwajibkan imsak, yakni menahan diri daripada makan minum waktu siang hari pada bulan ramadhan, sekalipun mereka itu dikira tidak mengerjakan puasa:

  • Orang yang meninggalkan puasanya dengan sengaja.
  • Orang yang meninggalkan berniat puasa pada waktu malamnya.
  • Orang yang kesiangan pada makan sahurnya.
  • Orang yang berbuka kerana menyangkakan masuk matahari rupa-rupanya masih siang.
  • Orang yang menyangkakan 30 Sya’ban, kemudian ia mengetahui telah masuk satu ramadhan.
  • Orang yang berlebih-lebihan pada berkumur-kumur dan masuk air ke dalam hidungnya.

Orang-orang yang tidak wajib imsak:

  • Kanak-kanak yang hampir baligh.
  • Orang gila ketika sembuh.
  • Orang kafir pada ketika masuk Islam.
  • Orang yang dalam perjalanan (musafir) ketika sampai ke tempat yang dituju.
  • Orang yang sakit pada ketika sembuh.

Puasa mempunyai hikmat-hikmat dan faedah-faedah yang banyak, antaranya :

  • Menandakan kesyukuran kepada Allah kerana nikmat-nikmat yang banyak kepada hamba-hambanya.
  • Melatih jiwa supaya mempunyai rasa kasih dan belas terhadap orang-orang yang susah menderita.
  • Melatih jiwa supaya bersih daripada sifat tamak, sombong, hasad dan dengki.
  • Melatih diri supaya bersifat sabar dan tahan menempuh ujian-ujian dalam perjuangan hidup.
  • Menanam semangat perpaduan kerana sama-sama menunaikan kewajipan yang sama itu dapat menimbulkan semangat perpaduan.
  • Menanam semangat sama rata dan menjauhkan sifat beza membeza di antara kaya miskin, hina mulia, raja dan rakyat kerana sama-sama menjunjung perintah Allah.
  • Melatih diri supaya mempunyai peraturan-peraturan dan menghargakan masa, kerana puasa mempunyai batas-batas waktu yang tertentu.
  • Membersihkan anggota-anggota di dalam tubuh dari daki-daki dan lemak-lemak makanan yang bekerja sepanjang tahun.
  • Memberi kerehatan kepada alat-alat di dalam tubuh, terutamanya alat pengisar makanan yang bekerja sepanjang tahun.
  • Memberi peluang untuk memperbanyakkan amal ibadat, kerana bulan ramadhan mempunyai keistimewaan yang tidak ada pada bulan-bulan lain seperti Lailatul Qadar dan sembahyang tarawih.

 

Puasa tu mempunyai 3 darjah (tingkatan):

1.

Puasa ‘Umum’

  • Puasa kebanyakan orang hanya dengan menahan diri daripada makan, minum dan keinginan syahwatnya.

2.

Puasa ‘Al-Khusus’

  • Berpuasa dengan cara menahan diri dari makan, minum, memelihara syahwat keinginannya, serta mengawal anggota-anggota yang zahir seperti mata, telinga, lidah, tangan, kaki dan bahagian sulit daripada melakukan maksiat.

3.

Puasa ‘Khususul Khusus’

  • Berpuasa dengan cara memelihara segala perkara yang tersebut di atas tadi, sambil menjaga hatinya daripada berfikir mengenai hal ehwal dunia dan sifat-sifat riak, ‘ujub, takabbur dan lain-lainnya.

Hukum melakukan persetubuhan pada siang bulan ramadhan:

1.

Persetubuhan itu akan membatalkan puasa jika dilakukan dengan sengaja (dalam keadaan sedar) sekali pun tidak keluar mani.

2.

Menyebabkan wajib membayar kifarat (denda) selain mengqadha’ puasa bagi orang yang melakukan persetubuhan (pihak lelaki sahaja) jika sekiranya:

  • Persetubuhan dilakukan pada siang hari.
  • Persetubuhan dilakukan dengan sengaja (tidak kerana lupa atau dipaksa)
  • Puasa yang dilakukan pada bulan ramadhan (bukan kerana nazar, kifarat, puasa qadha’ ramadhan dan lain-lainnya).
  • Tidak didahului oleh pembatalan puasa dengan makan dan minum dan seumpamanya.

Kifarat kerana bersetubuh:

1.

Banyak kifarat disediakan bagi banyak hari – bukan banyak kali persetubuhan dilakukan. Ertinya, jika seseorang itu bersetubuh beberapa kali dalam sehari, maka diwajibkan hanya satu kifarat sahaja, dan jika bersetubuh dua hari, diwajibkan dua kifarat dan demikianlah seterusnya.

2.

Satu kifarat atau denda bagi orang yang melakukan persetubuhan ketika berpuasa pada bulan ramadhan ialah:

  • Memerdekakan seorang hamba yang mukmin, jika tidak kuasa;
  • Wajib berpuasa dua bulan berturur-turut, jika tiada kuasa;
  • Wajib memberi sedekan 60 cupak makanan asasi kepada 60 orang miskin secupak seorang.

***DAPATKAN TAKWIM BERBUKA PUASA UNTUK NEGERI KELANTAN.DOWNLOAD TAKWIM MELALUI ALAMAT DI BAWAH :

http://www.sharimi.com/TAKWIM.doc

http://www.sharimi.com/TAKWIM2.doc

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: