BELAJAR MEMBUAT LAMAN WEB MENGGUNAKAN HTML


SILA GUNAKAN PERISIAN NOTEPAD

LANGKAH PERTAMA : PERGI KAT START PROGRAM >> ALL PROGRAM >> ACCESORIES >> NOTEPAD
LANGKAH KEDUA : KLIK NOTEPAD DAN MULAKAN DENGAN KOD HTML DIBAWAH.

*** Kod di bawah dibahagikan kepada 3 bahagian
Kod permulaan
Kod kepala
Kod Badan – bahagian isi kandungan sesuatu laman web

1.HTML – Mestilah dimulakan dengan dan ditutup dgn
2. HEAD – Mestilah dimulakan dengan TAJUK…APA-APA SAJA
3.TITLE – Tajuk laman web dan akan dipaparkan pada bahagian atas sesebuah laman web(title bar).Kod title mestilah dimulakan dengan TAJUK…….APA-APA SAJA
4.BODY – Isi kandungan sesebuah laman web terletak pada bahagian body.Kod BODY ditulis selepas kod dimulakan dengan APA-APA SAJA ISI KANDUNGAN WEB SEPERTI GAMBAR,MUZIK,VIDEO,PAUTAN DAN SEBAGAINYA DI LETAKKAN DI SINI .

Sila taipkan kod HTML dibawah dan “save” dengan nama fail websaya.html dan masukkan dalam satu folder.

Untuk melihat hasil kerja anda,pergi ke folder yang anda simpan fail tersebut dan klik pada fail tersebut.Fail tersebut akan dipaparkan pada skrin komputer anda melalui internet browser seperti INTERNET EXPLORER ATAU MOZILLA FIREFOX.Selamat mencuba……..

LAMAN WEB PERTAMA SAYA

SELAMAT TANG KE LAMAN WEB PERTAMA SAYA(sila tukar perkataan ini mengikut apa yang anda kehendakki)

14 Responses

  1. saya ingin menbuat lambang web………tolong lah ajar saya…………………………….

  2. say kurng paham ah ……bleh explain lebih sikit.

  3. saya pham tapi payah lah kena bagi maklumat lanjut lah jugak!!

  4. selamat datang

  5. tolong lah saya mau buat laman web

  6. selamat dateng ke laman web saya

  7. salam. kalau nak jemput utk buat jadi tenaga pengajar kursus buat laman web di kedah boleh x, pd 15 atau 16hb. brapa bayaran.

  8. maaf encik……

  9. saya suka buat web saya

  10. saya kurang pahkan dengan lebih lanjut dengan nota ini , boleh terangkan dengan lebih lanjut pada email saya ? saya ditugaskan membuat laman web untuk company tempat saya bekerja . .

  11. untuk belajar memang agak sukar bagi mereka yang tiada basic…..saudari boleh cuba blog http://www.wordpress.com atau http://www.blogspot.com

Leave a Reply

