PERMOHONAN KPLI AMBILAN JAN 2011 KINI (sudah ditutup)


PERMOHONAN DPLI AMBILAN JULAI 2011 KINI DIBUKA.KETERANGAN LANJUT KLIK DISINI

******************************************************************************************
HARAP MAKLUM PERMOHONAN KPLI 2011 BELUM LAGI DIBUKA
SEBARANG INFO TERKINI AKAN DIKEMASKINI DI BLOG INI http://www.sharimi.wordpress.com DARI SEMASA KE SEMASA

*****************************************************************************************

***************************************************

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
PERHATIAN – TEMPAHAN BUKU SOALAN LATIH TUBI MTEST DI BUKA SEKARANG CUMA RM 35 SAHAJA TERMASUK BAYARAN POS.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

PERMOHONAN KPLI TERKINI BELUM KELUAR….HARAP MAKLUM.

SEBARANG INFO TENTANG KPLI AKAN DI PAPARKAN DI BLOG INI @ ATAU BLOG SHARIMI MUHAMAD ATAU LAYARI www.sharimi.wordpress.com

*****************************************************************************************
PERHATIAN !!! – DAPATKAN BUKU LATIH TUBI MTEST (KOLEKSI 540 SOALAN MTEST MENGIKUT FORMAT SEBENAR -INSAK,ANALITIKAL,VERBAL,ENGLISH,KUANTITATIF) SEKARANG SEBAGAI PERSEDIAAN ANDA MENGAMBIL EXAM MTEST PADA MASA HADAPAN.

DAPATKAN KERTAS MODEL (CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN) MTEST UNTUK SOALAN KUANTITATIF(MATEMATIK),BAHASA INGGERIS,ANALITIKAL DAN VERBAL SERTA INSAK) – CUMA RM 35.00 TERMASUK BAYARAN POS EXPRESS .

KANDUNGAN BUKU (BUKU SOALAN MTEST-CONTOH SOALAN UNTUK LATIH TUBI) :

1.MENGANDUNGI 500 SOALAN DALAM 20 SET KERTAS MODEL MTEST SOLAN BERSERTA JAWAPAN KUANTITATIF(UNTUK SOALAN MATEMATIK),ANALITIKAL,VERBAL DAN BAHSA INGGERIS)

2.540 SOALAN DALAM 4 SET KERTAS MODEL MTEST UNTUK UJIAN INSAK(SAHSIAH KEGURUAN-JAWAPAN BETUL@SALAH,YA@TIDAK,SETUJU@TIDAK)

3.SEMUA SOALAN YANG DISEDIAKAN DALAM FORMAT PEPERIKSAAN MTEST

4.PANDUAN MENJAWAB SOALAN DAN RUMUS UNTUK SOALAN KUANTITATIF(MATEMATIK) TURUT DISEDIAKAN.

JIKA ANDA BERMINAT BOLEH HUBUNGI SAYA SHARIMI MUHAMAD MELALUI EMEL ayeserame@yahoo.com ATAU SMS KE 012-9545810

HARGA CUMA RM 35.00.ANDA BOLEH BANK IN/ONLINE BANKING KE AKAUN MAYBANK (NO AKAUN: 153010339569 NAMA: SHARIMI MUHAMAD) SAYA DAN HANTARKAN MAKLUMAT PEMBAYARAN (SCAN DAN EMELKAN SLIP BANK) KE ALAMAT EMEL DI ATAS ATAU MMS SLIP BAYARAN KE 012-9545810.

TEMPAHAN ANDA AKAN DIHANTAR MELALUI POS EXPRESS KE ALAMAT ANDA.

CEPAT JANGAN KETINGGALAN.SIAPA CEPAT DIA DAPAT.

BILANGAN BUKU YANG SAYA ADA PADA 5 HB FEB 2011 CUMA 20 BUAH SAHAJA.

TEMPAHAN @ PERTANYAAN ayeserame@yahoo.com @ sms 012-9545810

P/S : SILA BAGI ALAMAT LENGKAP UNTUK MEMUDAHKAN BUKU DI POS KEPADA ANDA.

BUKU AKAN SAMPAI KEPADA ANDA DALAM MASA 2 HARI(HARI BEKERJA) PALING AWAL DAN PALING LEWAT 5 HARI(HARI BEKERJA) BERGANTUNG KEPADA LOKASI ANDA TIDAK TERMASUK CUTI UMUM.

*****************************************************

JOM JOIN GROUP KPLI AMBILAN JAN 2011 DI FACEBOOK SILA KLIK DI SINI
http://www.facebook.com/home.php?sk=lf#!/home.php?sk=group_167691269924077

ATAU SEARCH KAT FB “KPLI AMBILAN JAN 2011″

************************************************

DAPATKAN KERTAS MODEL (CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN) MTEST UNTUK SOALAN KUANTITATIF(MATEMATIK),BAHASA INGGERIS,ANALITIKAL DAN VERBAL SERTA INSAK) – CUMA RM 30.00 TERMASUK BAYARAN POS EXPRESS .

KANDUNGAN BUKU (BUKU SOALAN MTEST-CONTOH SOALAN UNTUK LATIH TUBI) :

1.MENGANDUNGI 500 SOALAN DALAM 20 SET KERTAS MODEL MTEST SOLAN BERSERTA JAWAPAN KUANTITATIF(UNTUK SOALAN MATEMATIK),ANALITIKAL,VERBAL DAN BAHSA INGGERIS)

2.540 SOALAN DALAM 4 SET KERTAS MODEL MTEST UNTUK UJIAN INSAK(SAHSIAH KEGURUAN-JAWAPAN BETUL@SALAH,YA@TIDAK,SETUJU@TIDAK)

3.SEMUA SOALAN YANG DISEDIAKAN DALAM FORMAT PEPERIKSAAN MTEST

4.PANDUAN MENJAWAB SOALAN DAN RUMUS UNTUK SOALAN KUANTITATIF(MATEMATIK) TURUT DISEDIAKAN.

JIKA ANDA BERMINAT BOLEH HUBUNGI SAYA SHARIMI MUHAMAD MELALUI EMEL ayeserame@yahoo.com ATAU SMS KE 012-9545810

HARGA CUMA RM 30.00.ANDA BOLEH BANK IN/ONLINE BANKING KE AKAUN MAYBANK (NO AKAUN: 153010339569 NAMA: SHARIMI MUHAMAD) SAYA DAN HANTARKAN MAKLUMAT PEMBAYARAN (SCAN DAN EMELKAN SLIP BANK) KE ALAMAT EMEL DI ATAS.

TEMPAHAN ANDA AKAN DIHANTAR MELALUI POS EXPRESS KE ALAMAT ANDA.

CEPAT JANGAN KETINGGALAN.SIAPA CEPAT DIA DAPAT

P/S : SILA BAGI ALAMAT LENGKAP UNTUK MEMUDAHKAN BUKU DI POS KEPADA ANDA.

BUKU AKAN SAMPAI KEPADA ANDA DALAM MASA 2 HARI(HARI BEKERJA) PALING AWAL DAN PALING LEWAT 5 HARI(HARI BEKERJA) BERGANTUNG KEPADA LOKASI ANDA.

*****************************************************
Permohonan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI-SR dan KPLI-jQAF) Ambilan Januari 2011

Assalamu’alaikum w.b.t & Salam Sejahtera,
Adalah dengan ini dimaklumkan bahawa Aplikasi Permohonan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI-SR dan KPLI-jQAF) Ambilan Jan 2011 boleh dibuat mulai pada 11 Oktober 2010 (Isnin) melalui laman sesawang Kementerian Pelajaran Malaysia : http://www.moe.gov.my.

Calon dikehendaki mendapatkan NO PIN di cawangan BSN berhampiran sebelum membuat permohonan.

Sekian, terima kasih.

TARIKH TUTUP PERMOHONAN 24 0KT 2010

PANDUAN ISI BORANG KPLI
http://kpli.moe.gov.my/application_jan2011/epanduan.html

ISI BORANG PERMOHONANAN ONLINE SILA KLIK DI BAWAH :

http://kpli.moe.gov.my/application_jan2011/permohonan.cfm

SEMAKAN BORANG YANG TELAH DI ISI SILA KLIK DI BAWAH :

http://kpli.moe.gov.my/application_jan2011/semakan.cfm

KEMASKINI BORANG ONLINE SILA KLIK DI BAWAH :

http://kpli.moe.gov.my/application_jan2011/loginkemaskini.cfm

****************************************************

KETERANGAN PROGRAM

KPLI SR – MOD SEPENUH MASA – 1 TAHUN
KPLI SR (JQAF) – 1 TAHUN 6 BULAN

SYARAT DAN KELAYAKKAN
1.Warganegara malaysia
2.Sihat fizikal dan mental
3.umur tidak lebih 35 tahun(lahir pada atau selepas 31 jan 1976)
4.Memiliki ijazah yang di iktiraf dari IPTA/IPTS
5.kepujian bahasa melayu(SPM)/SPMV lulus ujian lisan @ prinsipal bahasa melayu peringkat STPM
6.Lulus bahasa inggeris SPM/SPMV

SYARAT TAMBAHAN
1.Memiliki ijazah.PGNK 2.75 ke atas
2. Aktif ko-kurikulum
3. Memiliki ijazah yang bersesuaian dengan subjek yang di pohon
4.Pengalaman mengajar akan diutamakan

BIDANG PENGKHUSUSAN YANG DITAWAR

A)SEKOLAH KEBANGSAAN
1.Pra sekolah
2.Bahasa Inggeris
3.Bahasa tamil sekolah kebangsaan
4.Bahasa cina sekolah kebangsaan

b)SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA
1.pra sekolah
2.bahasa melayu
3.bahasa inggeris
4.sains
5.matematik
6.pj
7.kaunseling
8.kemahiran hidup
9.muzik
10.pengajian sosial
11.seni visual
12.pendidikan khas masalah pendengaran
13.pendidikan khas masalah pembelajaran
14.pendidikan khas masalah penglihatan
15.pemulihan

b)SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN TAMIL
1.pra sekolah
2.bahasa melayu
3.bahasa inggeris
4.sains
5.matematik
6.pj
7.kaunseling
8.kemahiran hidup
9.muzik
10.pengajian sosial
11.seni visual
12.pendidikan khas masalah pendengaran
13.pendidikan khas masalah pembelajaran
14.pendidikan khas masalah penglihatan
15.pemulihan

JQAF
1.BAHASA ARAB
2.PENDIDIKAN ISLAM
3.PENDIDIKAN ISLAM PENDIDIKAN KHAS

PERMOHONAN
1.BERMULA 11 OKT 2010
2.BELI NO PIN RM 6.00 DI BANK SIMPANAN NASIAONAL(SILA BAGI NO IC)
3.SEBELUM MEMBELI NO PIN SILA PASTIKAN IJAZAH YANG DIMILIKI SESUAI DENGAN SUBJEK YANG DI POHON.
4.SATU PERMOHONAN SAHAJA DIBENARKAN
5.PINDAAN MAKLUMAT YANG DIISI DALAM BORANG ONLINE DIBENARKAN SEBANYAK 3 KALI SEBELUM TARIKH TUTUP PERMOHANAN
6.JIKA MAKLUMAT TIDAK LENGKAP,PERMOHONAN AKAN DI TOLAK.
7.TARIKH TUTUP PERMOHANA 24 OKT 2010

107 Responses

  1. salam,
    ade teman mengatakan keluar paper utusan hari ni(ahad) tapi sy xdpt nak baca info. sy masuk website tersebut juga tiada apa2 pengumuman.
    saya mohon bantu, bagaimana pembelian no pin? dan bile tarikh tutup permohonan.. terima kasih.

  2. info tentang kpli sudah dipaparkan di laman web http://www.moe.gov.my

  3. salam.. saya hendak menanyakan pendapat.. disini saya ingin memohon KPLI jun 2010 tetapi saya tidak tahu bidang pengkhususan yang perlu saya amik.. saya memiliki ijazah sarjana muda “pengurusan teknologi” dari uthm.. diharap sesiapa memberi pendapat dengan kesesuaian ijzazah saya itu… terima kasih

  4. pada pendapat saya cuba pilih subjek yang ada kaitan………atau pilih subjek yang syarat kelayaak secara umum……..

  5. salam..saya mempunyai ijazah ekonomi dan cgpa kurang dari 2.75.adakah saya berpeluang di panggil menduduki ujian mtest?? dah lama saya tggu kpli..tp mengapa perlu di beri keutamaan pada cgpa yang tggi..sedih nyer.

  6. terima kasih.. klu mcm 2 pd pendapat en sharimi bidang pengkhususan ap yang rs sesuai ngan sy.. sbb saya buntu untuk membuat pilihan.. diharap pendapat pihak en sharimi akn memberi panduan kpd saya..

  7. Panduan & Maklumat Terkini mengenai KPLI, anda boleh rujuk:

    http://sites.google.com/site/panduankpli

  8. saya ingin meminta tlg encik sharimi supaya menyenaraikan tarikh-tarikh yg perlu diketahui oleh pemohon KLPI.
    saya tidak boleh membuka link yg diberi.
    terima kasih..

  9. salam..saya lepasan spm 2009,bilakah saya boleh mengisi borang KPLI

  10. amirul,

    kpli hanya untuk mereka yang dah ada ijazah sarjana muda sahaja…….KPLI bermaksud kursus perguruan lepasan ijazah……..tq…..

  11. saya lulusan ijzh juga dlm bidang pengurusan pemasaran tp blm konvo…sy bcdg nak phn kpli thn dpn…adakah saya layak dan apakah kesesuaian izjh sayaa….

  12. salam…saya pelajar lepasan stpm…boleh saya isi borang kpli?

  13. salam…..saya ingain tahu jadual aktiviti ambilan KPLI jun 2010….dan saya inain tahu tarikh menduduki MTest…dan bagai mana hendak semak nama untuk tempat menduduki Mtest tersebut…..terima kasih atas bantuan anda….JASA BAIK ANDA SAYA HARGAI…

  14. Saya pelajar lepasan ijazah.Tahun ini kali ke tiga saya memohon KPLI.Tetapi tidak pernah layak menduduki ujian MTest.Dimana kah kesilapan yang telah saya lakukan?Saya berharap tuan/puan dapat memberi penjelasan berkaitan perkara tersebut.Terima kasih.

  15. salam…
    sekali lagi diingatkan…KPLI hanya untuk lepasan ijazah sahaja….bkn untuk lepasn SPM, STPM atau DIPLOMA…..utk SPM, STPM dan DIPLOMA ada cara lain utk memohon bidang pendidikan, cthnya melalui borang UPU….

    berkenaan dgn pilihan kursus @ opsyen, kalau ijazah kita tak berapa sesuai dgn kelayakan yg disenaraikan, cuba mintak yg hampir2 pon tak pe…insyaAllah, kalau ada rezeki, dpt la….

  16. aduh hai knapa tak blh nak apply nie???bg la laman web yg betol..

  17. saya ingin meminta tlg encik sharimi supaya menyenaraikan tarikh-tarikh yg perlu diketahui oleh pemohon KLPI ambilan jun 2010
    saya tidak boleh membuka link yg diberi.

  18. saya dalam tahun akhir, semester 5. saya telah menduduki mtest dan masih belum konvo. kkonvo mungkin dalam bulan julai 2010. adakah saya layak untuk terus ke peringkat seterusnya (medsi), atau permohonan saya akan dibatal begitu sahaja?

  19. untuk pengetahuan, saya telah pun mengambil final exam, dan bakal grad julai 2010. mohon pandangan saudara, terima kasih

  20. salam..sy nk tny ni..adakah layak sekiranye calon lepasan ijazah yg dpt biasiswa JPA untuk memohon kpli???

  21. salam..semua link yg diberikan server not found

  22. salam

    brp umur maximum utk memohon kpli

  23. kalau tak silap sehingga umur 35 tahun

  24. Salam..
    Sy lepasan ijazah dlm bidang perakaunan, grad bln April 2010, konvo bln Ogos 2010. Sy berminat utk mohon KPLI. Bila blh utk sy mohon..??
    Adakah terpaksa tunggu thn dpn bln 2..??

  25. tunggu tahun depan…..tu pun kalau kerajaan masih mempunyai budget untuk kpli dan bilangan guru masih belum mengcukupi……..

  26. sesi pengambilan KPLI ni 2 kali setahun ke? ambilan jun dan december ke?

  27. bergantung kepada bilangan guru………jika bilangan guru sudah mengcukupi sekali setahun atau tiada pengambilan untuk tahun tersebut………..jika bilangan guru masih tidak mengcukupi pangmbilan untuk tahun tersebut sekali atau dua kali setahun…….

  28. jika ada pengambilan iklan pengambilan akan disiarkan di akhbar-akhbar utama(berita harian,utusan)

  29. sy konvo bulan 10 thn ni. kalu sy beli no.pin sekarang untuk pemohonan thn depan 2011. boleh ka??

  30. sekarang ni no pin tidak dijual lagi……..no pin akan di jual selepas keluar iklan untuk permohonan kpli boleh dibuat melalui akhbar utama di malaysia………..harap maklum……..

  31. bila g ada pengambilan dalam tahun ni? tahun depan permohonan pada bulan berapa??

  32. pengambilan tahun dah lepas dah……tahun lepas tahu lagi bila…….sila tunggu iklan keluar kat surat khabar utama utusan , berita harian

  33. Boleh x beri sy sbarang info berkaitan dgn kpli. Sy amat berminat utk apply….Ade ke KPLI ambilan Januari 2011 ni. Sbb stakat ni, sy masih tertunggu2 berita KPLI ni…

  34. sy ada dgr2 tentang kpli intake bulan januari 2011 ne..kalo ada d buka dia untuk peluang bg calon2 yg gagal intvw bulan june 2010 atau pn utk calon2 yg apply bln jun yg x lulus Mtest..tp xtau laa akan ada pengambilan atau tidak?sebab kalo da pengambilan kira2 dlm bulan september ne sepatutnyaa da ada pengumuman

  35. salam,

    sy ijazah kejuruteraan mekanikal,tp kalo ikut syarat ajar math or kem.hidup kt sjkc @sjkt kena ade sijil bhs cina @ tamil.dan utk bm & bi x seswai dgn degree.so, leh x sy apply jgk utk ajar bm or bi??

  36. salam…
    sye amik ijazah pengurusan risiko dan insurans, bersesuaian x klau sye amik pengkhususan pra sekolah??dan sye blum konvo lg, insyallah mac 2011 bru sye konvo,leh ke sye pohon KPLI??

  37. sila rujuk syarat dan kelayakkan….tq…

  38. Salam.
    Nak tanya. saya konvo pada 2 November 2010 dekat ni nanti. Ijazah Komunikasi UUM. Kalau nak apply intake ni (JAN 2011) yang baru iklan ni layak ke.

  39. salam//kenapa lepas sy isi borang nak sent tak blh…tertera http 500 internel server error..plez..tlg saya

  40. saya ada memohon juga tapi takde plak feedback yang saya dapat.

  41. salam. saya nak minta pendapat anda. Saya baru konvo dari Unimas. Course Politik & Pemerintahan. Boleh bagi cadangan tak, subjek apa yang layak untuk saya? FYI, sy dah 2 kali jd guru pengganti utk BM & agama. Tq.

  42. salam…
    sy duk apply kpli ni dr 2001 tp msih lum bjaya. memg le keje tp sy pon nak juga menikmati hidup lbh bmakna utk ms dpn keluarga… cam adik2 sy… utk ma & abah…
    sy pon x tau nak pilih kos apa dah… tahun ni th terakhir utk sy layak apply kpli… degree perakaunan th 2000. semua kwn2 dah lama jd ckgu mcm2 bidang… tolong bg petua sikit.. tq

  43. mungkin talian internet/server sibuk…..sila try…try…dan try lagi…..cuba waktu malam ke….pagi ke….

  44. salam..
    saya nie dah 3 tahun berturut saya aply untuk kpli…2 tahun sudah…2008-saya berjaya sehingga temuduga..tapi.sayangnya saya tak layak sebab grad tak sampai setahun…tahun 2009-saya aply..saya hanya berjaya hingga ke m-test dan pada tahun 2010 saya aply dan saya berjaya sehingga ke temuduga..tapi,tak tahulah mungkin belum rzeki saya..tahun nie dah rasa give up nak aply…

  45. student yg belum konvo bleh apply kpli ke?da grad tp belum konvo

  46. cuba apply……

  47. kpli saya dh apply 3kali, ni buka skali ag permohonan.. rs dh xnak apply dh.. dh jemu.. diorang, buat sy pk, yang kita semua yang duk ketagih nk jadi cikgu, bg duit free2 je 6 inggit ke emoe tu.. bukan 30000 orang, lebih dari 100000 orng yg apply nye.. ambik 2000 orang je.

    Nah.. cb tgok.. brapekah keuntungan emoe.. kalo dpli lagi lar.. harga pin bapak mahai nya smpai 20 iggit lebih, der.. pasai apa dpli nyer harga mahal sangat ha?

    p/s:dh 3 kali aku apply tp still xdpt2 chance diintebiu. (intebiu pon ssh nk dpt) i guess perguruan sangat tak sesuai ngan aku..

  48. salam. blh tahu bila tarikh utk mtest??

  49. kalendar aktiviti kpli ambilan jan 2011

    Iklan permohonan KPLI Ambilan Januari 2011. 10 Oktober 2010
    2 Permohonan dibuka (Permohonan dibuat secara online).
    Nombor PIN boleh didapati di Bank Simpanan Nasional seluruh negara. 11 Oktober 2010
    3 Permohonan ditutup.
    (Pindaan atau perubahan maklumat permohonan boleh dibuat sehingga tarikh tutup). 24 Oktober 2010
    4 Semakan online nama calon yang berjaya menduduki Ujian MTeST. 08 November 2010
    5 Ujian MTeST seluruh negara (Sila bawa Tiket Panggilan Ujian). 13 November 2010
    6 Semakan online nama calon berjaya dipanggil temu duga.
    (Pemohon yang berjaya dikehendaki mencetak Surat Panggilan Temu Duga, Borang Butiran Diri dan Helaian Pernyataan Hasrat melalui Internet).
    03 Disember 2010
    7 Temu duga KPLI Ambilan Januari 2011.
    (Sila bawa bersama Surat Panggilan Temu Duga , Borang Butiran Diri dan Helaian Penyataan Hasrat yang dicetak melalui Internet yang telah dilengkapi).
    13 hingga 24 Disember 2010
    8 Semakan Tawaran calon berjaya ke Institut Pendidikan Guru (IPG).
    (Calon boleh mencetak surat tawaran sementara melalui internet. Surat Tawaran Rasmi boleh didapati selepas melapor diri di IPG). 22 Januari 2011
    9 Pendaftaran calon di Institut Pendidikan Guru.
    (Calon yang melapor diri boleh mendapatkan Surat Tawaran Berkursus di Institut Pendidikan Guru yang ditetapkan selepas mendaftar). 31 Januari 2011

    **************************************************

    DAPATKAN KERTAS MODEL (CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN) MTEST UNTUK SOALAN KUANTITATIF(MATEMATIK),BAHASA INGGERIS,ANALITIKAL DAN VERBAL SERTA INSAK) – CUMA RM 30.00 TERMASUK BAYARAN POS EXPRESS .

    KANDUNGAN BUKU (BUKU SOALAN MTEST-CONTOH SOALAN UNTUK LATIH TUBI) :

    1.MENGANDUNGI 500 SOALAN DALAM 20 SET KERTAS MODEL MTEST SOLAN BERSERTA JAWAPAN KUANTITATIF(UNTUK SOALAN MATEMATIK),ANALITIKAL,VERBAL DAN BAHSA INGGERIS)

    2.540 SOALAN DALAM 4 SET KERTAS MODEL MTEST UNTUK UJIAN INSAK(SAHSIAH KEGURUAN-JAWAPAN BETUL@SALAH,YA@TIDAK,SETUJU@TIDAK)

    3.SEMUA SOALAN YANG DISEDIAKAN DALAM FORMAT PEPERIKSAAN MTEST

    4.PANDUAN MENJAWAB SOALAN DAN RUMUS UNTUK SOALAN KUANTITATIF(MATEMATIK) TURUT DISEDIAKAN.

    JIKA ANDA BERMINAT BOLEH HUBUNGI SAYA SHARIMI MUHAMAD MELALUI EMEL ayeserame@yahoo.com ATAU SMS KE 012-9545810

    HARGA CUMA RM 30.00.ANDA BOLEH BANK IN/ONLINE BANKING KE AKAUN MAYBANK (NO AKAUN: 153010339569 NAMA: SHARIMI MUHAMAD) SAYA DAN HANTARKAN MAKLUMAT PEMBAYARAN (SCAN DAN EMELKAN SLIP BANK) KE ALAMAT EMEL DI ATAS.

    TEMPAHAN ANDA AKAN DIHANTAR MELALUI POS EXPRESS KE ALAMAT ANDA.

    CEPAT JANGAN KETINGGALAN.SIAPA CEPAT DIA DAPAT

    PERTANYAAN EMEL KE ayeserame@yahoo.com / SMS ke O12-9545810

  50. saya nak tahu
    aa bezanya KPLI SR dan KPLI JQAF

  51. kpli jqaf hanya untuk mereka yang memiliki ijazah dalam bidang keagamaan (seperti syariah,usuludin dll) sahaja.kpli sr untuk mereka yang memiliki ijazah dalam bidang ekonomi,bisness admin,komunikasi,teknologi maklumat,bahasa melayu,matematik,sains dll .

  52. saya ada 2 soalan..

    1. saya ada ijazah dalam bidang pengurusan tetapi pernah belajar syariah dan quran as sunnah ketika di sekolah menengah, boleh ker saya nak ambil jqaf??

    2. jika saya megambil sains, matematik, pj dan lain2 pilihan yang terdapat di pilihan sjk(c) dan sjk(t), maknanya saya akan menjadi guru di dua sekolah tersebut sahaja atau boleh bertukar ke sekolah biasa?

  53. salam en, sy mempunyai ijazah sarjana muda perakaunan, subjek yang layak cuma kemahiran hidup tetapi hanya ditawarkan di SJKC & SJKT sedangkan sy tidak mengambil subjek cina dan tamil semasa SPM, untuk prasekolah dan subjek bahasa inggeris tidak menepati bidang pengukhusan. adakah sy tidak layak untuk memohon?

  54. cuba apply dulu…mana tahu ada rezeki…..

  55. jadi sy perlu apply bidang yg mana? prasekolah atau KH ye en.?

  56. Seelok-eloknya apply subjek yang memenuhi syarat kelayakkan atau hampir-hampir memenuhi syarat kelayakkan…untuk makluman persaingan amat sengit sekali.

    Setiap kali permohonan di buka berpuluh-puluh ribu calon memohon.Permohonan untuk pengambilan lepas lebih kurang 60,000 calon memohon dan hanya lebih kurang 2300 calon berjaya(tempat yang disediakan hanya 2300 tempat sahaja) .

    Lebih kurang 50 ribu calon yang tidak berjaya dijangka akan memohon pula untuk kali ini.Untuk pengetahuan, ada calon yang memohon untuk kali ke 5,kali ke 6 dan kali ke 7.

    ***************************************************

    DAPATKAN KERTAS MODEL (CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN) MTEST UNTUK SOALAN KUANTITATIF(MATEMATIK),BAHASA INGGERIS,ANALITIKAL DAN VERBAL SERTA INSAK) – CUMA RM 30.00 TERMASUK BAYARAN POS EXPRESS .

    KANDUNGAN BUKU (BUKU SOALAN MTEST-CONTOH SOALAN UNTUK LATIH TUBI) :

    1.MENGANDUNGI 500 SOALAN DALAM 20 SET KERTAS MODEL MTEST SOLAN BERSERTA JAWAPAN KUANTITATIF(UNTUK SOALAN MATEMATIK),ANALITIKAL,VERBAL DAN BAHSA INGGERIS)

    2.540 SOALAN DALAM 4 SET KERTAS MODEL MTEST UNTUK UJIAN INSAK(SAHSIAH KEGURUAN-JAWAPAN BETUL@SALAH,YA@TIDAK,SETUJU@TIDAK)

    3.SEMUA SOALAN YANG DISEDIAKAN DALAM FORMAT PEPERIKSAAN MTEST

    4.PANDUAN MENJAWAB SOALAN DAN RUMUS UNTUK SOALAN KUANTITATIF(MATEMATIK) TURUT DISEDIAKAN.

    JIKA ANDA BERMINAT BOLEH HUBUNGI SAYA SHARIMI MUHAMAD MELALUI EMEL ayeserame@yahoo.com ATAU SMS KE 012-9545810

    HARGA CUMA RM 30.00.ANDA BOLEH BANK IN/ONLINE BANKING KE AKAUN MAYBANK (NO AKAUN: 153010339569 NAMA: SHARIMI MUHAMAD) SAYA DAN HANTARKAN MAKLUMAT PEMBAYARAN (SCAN DAN EMELKAN SLIP BANK) KE ALAMAT EMEL DI ATAS.

    TEMPAHAN ANDA AKAN DIHANTAR MELALUI POS EXPRESS KE ALAMAT ANDA.

    CEPAT JANGAN KETINGGALAN.SIAPA CEPAT DIA DAPAT

    PERTANYAAN EMEL KE ayeserame@yahoo.com / SMS ke O12-9545810

  57. assalamualaikum..

    sy nak tny mcm mane sy nak dapatkan set kertas soalan untuk MTESt?berape harge?

  58. Salam Sejahtera,

    Terima kasih kerana berminat untuk membeli buku soalan mtest.

    Buku tersebut masih ada lagi.

    Sila buat pembayaran RM 30 ke akaun maybank :

    NO AKAUN : 153010339569

    NAMA : SHARIMI BIN MUHAMAD

    Jika bayaran dibuat melalui kaunter maybank,sila scan slip bayaran dan emel kepada saya di alamat ayeserame@yahoo.com

    Jika bayaran di buat secara online banking / transfer sila print screen (maklumat pembayaran @ copy paste ) third party transaction dan emel kepada alamat emel di atas.

    Buku akan dihantar setelah bukti pembayaran di terima dan semakan ke atas akaun maybank saya menunjukkan bayaran tersebut dah masuk.

    Buku tersebut akan di hantar mengunakan pos express dan dijangka sampai kepada saudara/saudari dalam masa 2 atau 3 hari (hari bekerja).

    Sila emelkan kepada saya alamat saudara/saudari yang lengkap.

    Sekian,

    SHARIMI BIN MUHAMAD

    012-9545810

    http://www.sharimiwordpress.com

    http://www.kerjakosong-terkini.blogspot.com

    http://www.jombuatblog.com

  59. ok.sy mungkin mmbuat bayaran melalui cash deposit machine.klu sy email salinan resit pembayaran melalui cash deposit boleh ke?

  60. Salam..Buku yang saya tempah dah pun saya dapat minggu lepas, terima kasih

  61. semakan utk ujian mtest baru diumumkan ari ni.. jd, xdela nk bli awl2. rsanya sempat lg ke nk bli? still available lg x?

  62. maaf buku sudah habis……sila dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran

  63. ala..sedihnya..buku dh abis..kalu kat luar braper rm yer? tak sangka dpt amik exam…ade ke yg tak dapat??

  64. salam ukhwah.. Sy ingin tahu,bilakah kputusan mtest dpt diketahui?sekadar rujukan.tima kasih.

  65. KALENDAR KPLI AMBILAN JAN 2011

    1 Iklan permohonan KPLI Ambilan Januari 2011. 10 Oktober 2010
    2 Permohonan dibuka (Permohonan dibuat secara online).
    Nombor PIN boleh didapati di Bank Simpanan Nasional seluruh negara. 11 Oktober 2010
    3 Permohonan ditutup.
    (Pindaan atau perubahan maklumat permohonan boleh dibuat sehingga tarikh tutup). 24 Oktober 2010
    4 Semakan online nama calon yang berjaya menduduki Ujian MTeST. 08 November 2010
    5 Ujian MTeST seluruh negara (Sila bawa Tiket Panggilan Ujian). 13 November 2010
    6 Semakan online nama calon berjaya dipanggil temu duga.
    (Pemohon yang berjaya dikehendaki mencetak Surat Panggilan Temu Duga, Borang Butiran Diri dan Helaian Pernyataan Hasrat melalui Internet).
    03 Disember 2010
    7 Temu duga KPLI Ambilan Januari 2011.
    (Sila bawa bersama Surat Panggilan Temu Duga , Borang Butiran Diri dan Helaian Penyataan Hasrat yang dicetak melalui Internet yang telah dilengkapi).
    13 hingga 24 Disember 2010
    8 Semakan Tawaran calon berjaya ke Institut Pendidikan Guru (IPG).
    (Calon boleh mencetak surat tawaran sementara melalui internet. Surat Tawaran Rasmi boleh didapati selepas melapor diri di IPG). 22 Januari 2011
    9 Pendaftaran calon di Institut Pendidikan Guru.
    (Calon yang melapor diri boleh mendapatkan Surat Tawaran Berkursus di Institut Pendidikan Guru yang ditetapkan selepas mendaftar). 31 Januari 2011

  66. salam..
    sy baru saja tamat pengajian… ijazah dalam kejuruteraan awam.. sy ingin bertanya.. bila kah pengambilan KPLI seterusnya dibuka sbb sy nk try apply la..

  67. Tunggu iklan permohonan tahun depan…..tak pasti lagi ada ke tak pengambilan tahun depan…jika saya ada maklumat saya akan siarkan di blog ini.

  68. ok.. pls inform k.. coz.. sy takut ter miss nk apply… kdg2 selak2 paper.. tp x perasan pon iklan KPLI ni…

  69. salam..
    Saya telah memohon kpli & telah menghadiri temuduga, tetapi konvo sy adalah pada Mac 2011 dan sy menggunakan surat yang diberi oleh universiti sebagai ganti untuk skrol ijazah….adakah sy berpeluang diterima untuk mengikuti kursus ini..? t.q..

  70. kalau dah cukup syarat,berkelayakkan dan lulus temuduga insyaallah di terima……….

  71. salam..
    nak luah perasaan la sket…huhu..
    my wife sejak 2000 sampai la nie apply x penahnye dapat..takat mtest jer..
    berpuluh buku tips2 n teknik2 tuk mtest tapi hampa..
    10 tahun 2..
    kepada semua bakal guru2 semoga berjaya saya doakan..
    wassalam..

  72. SY GRADUAN DLM PEMASARAN ANTARABANGSA.BLH KA SY MEMOHON BIDANG PRASEKOLAH?

  73. Syarat untuk memohon KPLI kena ada kesesuaian ijazah dengan subjek yang dipohon.Apapun saudara boleh mencuba….mana tahu ada rezeki saudara…

  74. Assalamualaikum, saya nak tanya bilakah tarikh permohonan KPLI atau DPLI tahun 2011 akan keluar? Bagaimana untuk mengetahuinya??

  75. Salam en sharimi,
    bolehkan saya tahu bilakah tarikh untuk ambilan KPLI jun2011 dibuka dan boleh dipohon?
    soalan ke2,apakah syarat kemasukan DPLI dan bila tarikh dibuka?

  76. kpli ambilan julai tak tahu lagi pengambilan ke tak.jika bilangan guru masih tidak mengcukupi,permohonan akan di buka.kebiasaannya permohonan akan dibuka selepas iklan dikeluarkan di surat khabar utama seperti berita harian,utusan.

    sama juga denga dpli.tunggu iklan keluar kat surat khabar dulu.syaratnya ada degree yang bersesusian dengan subjek yang di pohon,pointer 2.75 ke atas.lulus muet.degree diiktiraf oleh jpa.mengikut pengalaman lepas permohonan di buka bulan 4 untuk pengambilan julai….

  77. kpli ambilan julai tak tahu lagi pengambilan ke tak.jika bilangan guru masih tidak mengcukupi,permohonan akan di buka.kebiasaannya permohonan akan dibuka selepas iklan dikeluarkan di surat khabar utama seperti berita harian,utusan.

    sama juga denga dpli.tunggu iklan keluar kat surat khabar dulu.syaratnya ada degree yang bersesusian dengan subjek yang di pohon,pointer 2.75 ke atas.lulus muet.degree diiktiraf oleh jpa.mengikut pengalaman lepas permohonan di buka bulan 4 untuk pengambilan julai….

  78. KPLI akn dimansuhkan ke utk intake seterusnya ni??Intake julai 2011…

    Saya dah 3 kali apply KPLI utk pendidikan pra sekolah…tp sekadar smpi d mtest je..mgkin KPM mmg betul2 mahukan kesesuaian ijazah…saya memiliki ijazah sarjana muda pentadbiran kesihatan dari uitm…xsesuai lgsg dgn pra sekolah kot…

    hmm…adakah sinar lagi untukku….. :-(

  79. INSYALLAH ADA REZEKI , ADA LAH TU….

  80. salam…saya dah 3 kali apply kpli utk pendidikan sekolah rendah…saya memiliki lulusan ijazah dalam bidang pengurusan perniagaan dan pemasaran…macamana agaknye utk sampai ketahap temuduga kerana saya hanya smpai mtest sahaja….

  81. saya baru lepasan spm tahun 2010 bagaimana saya ingin memohon institut perguruan dan bilakah borangnya akan keluar?

  82. saya nk tnye bila boleh beli no pin bg lepasan spm 2010…..please tolong bg tau…….saya x nak ketinggalan………saye minat sngt nk jadi cikgu ne…..

  83. salam encik..sy nk tyer, cmne nk apply KPLI? sy da tlepas yg ambilan jan 2011..bl ye next intake? sy hrp sy x tlpas lg ..sdh byk thun sy tlpas apply, sbb xtau bl tarikh pmohonan di buka..tqvm..

  84. waalaikumussalam noura.kpli boleh di apply sekiranya saudari mencukupi syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh pihak kementerian.antara syarat-syaratnya adalah memiliki ijazah yang diiktiraf. cgpa 2.75 dan subjek yang dipohon mesti bersesuaian dengan ijazah yang dimiliki.

    untuk pengambilan seterusnya tak pasti lagi bila.sama-samalah kita tunggu iklan yang akan dikeluarkan dalam akhbar utama seperti utusan,berita harian dan nst.

    sebarang maklumat terkini tentang kpli akan saya paparkan di blog ini @ http://www.sharimi.wordpress.com

  85. untuk kursus perguruan lepasan spm saya tak pasti bila permohonan dibuka.saudara bolehlah cuba layari laman web kementerian pelayajran untuk mengetahui maklumat terkini.laman web kementerian adalah http://www.moe.gov.my

  86. mungkin ijazah yang dimiliki tidak sesuai dengan subjek yang dipohon.atau izni boleh dapatkan buku latih tubi soalan mtest.kalau berminat dengan buku ni bolehlah emel kepada ayeserame@yahoo.com

  87. Salam, boleh tak bagi tahu bila kpli akan keluar untuk tahun 2011 selepas ambilan januari

  88. setakat ni saya belum dapat apa-apa info lagi….kena tunggu iklan keluar kat akhbar utama….sebarang info terkini tentang kpli akan saya paparkan kat blog ini……tq.

  89. betol ke org yg berbadan besar susah nak dapat/ lepas i.view?

  90. salam…

    kalau bidang sy besesuaian dengan mata pelajaran untuk sekolah jenis kebangsaan cina adakah saya akan diterima? sedangkan saya cuma ada basic mandarin.

  91. salam encik,,,, sy pon nak tnya jugak dan masih tertanya2… bilakah KPLI ambilan JUN 2011 akan keluar???.setiap hari sy cek laman web moe… namun masih tiada lg berita… atau saya terlepas untuk memohon??? kenapa lambat sgt KPLi untuk febuari keluar ek??? makaseh =)

  92. BUKU MTEST ada bersertakan dengan jawapan sekali

  93. ya.buku mtest tersebut disertakan dengan jawapan sekali.ada 2 buah buku.satu buku untuk koleksi soalan bahagian insak(sahsiah keguruan) jawapan betul atau tidak,setuju atau tidak.buku 2 koleksi soalan untuk analitikal,verbal,kuantitatif(matematik) dan bahasa inggeris.setiap komponen diberikan tip-tip ringkas cara menjawab soalan.jika berminat boleh emel kepada saya di alamat ayeserame@yahoo.com

  94. untuk pengetahuan farah aimi,pengambilan untuk januari baru sahaja di buat.mereka yang berjaya baru sahaja melapor diri pada 24 januari 2011.permohonan untuk pengambilan januari telah dibuka pada 24 okt 2010 yang lepas.oleh itu pengambilan seterusnya belum pasti lagi bila akan dibuka dan sebarang maklumat terkini tentang kpli ambilan terbaru akan saya paparkan di blog ini http://www.sharimi.wordpress.com .

  95. Encik, nak tanya ni, apakah perbezaan DPLI dan KPLI? antara dua ni, yang mana yang bagus untuk dipohon? terima kasih,

  96. shan : dpli(diploma perguruan lepan ijazah – akan mengajar di sekolah menengah) ,kpli(kursus perguruan lepasan ijazah-akan mengajar di sekolah rendah)kedua-dua kursus ni hanya ditawarkan kepada mereka yang sudah menamatkan belajar peringkat ijazah(memiliki ijazah) dan berminat menceburi bidang perguruan dan mengambil subjek bidang ijazah selain bidang pendidikan.jika berminat mengajar sekolah rendah boleh pilih kpli.jika sekolah menengah sila pilih dpli atau boleh cuba memohon kedua-duanya.

  97. hello…
    bilakah pengambilan kpli di buka lagi? dan adakah soalan latih tubi yang saudara iklankan masi boleh digunakan untuk mtest kpli sekiranya masi ada pengambilan kpli pd tahun ini?

  98. tak pasti lagi bila akan dibuka.buku latih tersebut merupakan format sebenar ujian MTEST.(ADA 4 KOMPONEN-VERBAL,ANALITIKAL,KUANTITATIF,BAHASA INGGERIS)

  99. salam…saya nak tanya,agak2 bila ambilan baru KPLI bagi tahun 2011 akan dibuka?

  100. saya pun tak pasti bila…..kena tunggu iklan keluar kat paper…..

  101. kpli kluar bila?

  102. tak pasti bila….tiada info lagi setakat ni…

  103. salam..abg…
    boleh tak bagitahu saya bila untuk KPLI 2012….saya asyik je terlepas..harap dapat bantuan dr abg..Terima Kasih..kalo ade bleh tlg emel ke>> am.pekansarikei@pjk.com.my

  104. helo..sy sbnarnya mmpnyai diploma jururawat tp sy masih brminat dalam bidang perguruan..tak ada ke kursus yg mmbolehkan graduate seperti sy untuk memohon mna2 kursus prguruan?kalau melalui upu mcmna nak dapatkan borangnya?

  105. kenapalah kpli intake janary 2012 tak kuar2 lagi erk..

  106. adakah kpli masih dibuka kepada graduan bagi tahun 2012/2013? ada saya dengar bahawa kpli sudah dimansuhkan..saya ingin kepastian dari encik..

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 78 other followers

