KURSUS PERGURUAN LEPASAN IJAZAH(KPLI)-PERMOHONAN DI BUKA DARI 11 0KT 2010 – 24 OKT 2010


DAPATKAN KERTAS MODEL (CONTOH SOALAN DAN JAWAPAN) MTEST UNTUK SOALAN KUANTITATIF(MATEMATIK),BAHASA INGGERIS,ANALITIKAL DAN VERBAL SERTA INSAK) – CUMA RM 30.00 TERMASUK BAYARAN POS EXPRESS .

KANDUNGAN BUKU (BUKU SOALAN MTEST-CONTOH SOALAN UNTUK LATIH TUBI) :

1.MENGANDUNGI 500 SOALAN DALAM 20 SET KERTAS MODEL MTEST SOLAN BERSERTA JAWAPAN KUANTITATIF(UNTUK SOALAN MATEMATIK),ANALITIKAL,VERBAL DAN BAHSA INGGERIS)

2.540 SOALAN DALAM 4 SET KERTAS MODEL MTEST UNTUK UJIAN INSAK(SAHSIAH KEGURUAN-JAWAPAN BETUL@SALAH,YA@TIDAK,SETUJU@TIDAK)

3.SEMUA SOALAN YANG DISEDIAKAN DALAM FORMAT PEPERIKSAAN MTEST

4.PANDUAN MENJAWAB SOALAN DAN RUMUS UNTUK SOALAN KUANTITATIF(MATEMATIK) TURUT DISEDIAKAN.

JIKA ANDA BERMINAT BOLEH HUBUNGI SAYA SHARIMI MUHAMAD MELALUI EMEL ayeserame@yahoo.com ATAU SMS KE 012-9545810

HARGA CUMA RM 30.00.ANDA BOLEH BANK IN/ONLINE BANKING KE AKAUN MAYBANK (NO AKAUN: 153010339569 NAMA: SHARIMI MUHAMAD) SAYA DAN HANTARKAN MAKLUMAT PEMBAYARAN (SCAN DAN EMELKAN SLIP BANK) KE ALAMAT EMEL DI ATAS.

TEMPAHAN ANDA AKAN DIHANTAR MELALUI POS EXPRESS KE ALAMAT ANDA.

CEPAT JANGAN KETINGGALAN.SIAPA CEPAT DIA DAPAT

PERTANYAAN EMEL KE ayeserame@yahoo.com / SMS ke O12-9545810
*******************************************************
Permohonan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI-SR dan KPLI-jQAF) Ambilan Januari 2011

Assalamu’alaikum w.b.t & Salam Sejahtera,
Adalah dengan ini dimaklumkan bahawa Aplikasi Permohonan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI-SR dan KPLI-jQAF) Ambilan Jan 2011 boleh dibuat mulai pada 11 Oktober 2010 (Isnin) melalui laman sesawang Kementerian Pelajaran Malaysia : http://www.moe.gov.my.

Calon dikehendaki mendapatkan NO PIN di cawangan BSN berhampiran sebelum membuat permohonan.

Sekian, terima kasih.

TARIKH TUTUP PERMOHONAN 24 0KT 2010

****************************************************

KETERANGAN PROGRAM

KPLI SR – MOD SEPENUH MASA – 1 TAHUN
KPLI SR (JQAF) – 1 TAHUN 6 BULAN

SYARAT DAN KELAYAKKAN
1.Warganegara malaysia
2.Sihat fizikal dan mental
3.umur tidak lebih 35 tahun(lahir pada atau selepas 31 jan 1976)
4.Memiliki ijazah yang di iktiraf dari IPTA/IPTS
5.kepujian bahasa melayu(SPM)/SPMV lulus ujian lisan @ prinsipal bahasa melayu peringkat STPM
6.Lulus bahasa inggeris SPM/SPMV

SYARAT TAMBAHAN
1.Memiliki ijazah.PGNK 2.75 ke atas
2. Aktif ko-kurikulum
3. Memiliki ijazah yang bersesuaian dengan subjek yang di pohon
4.Pengalaman mengajar akan diutamakan

BIDANG PENGKHUSUSAN YANG DITAWAR

A)SEKOLAH KEBANGSAAN
1.Pra sekolah
2.Bahasa Inggeris
3.Bahasa tamil sekolah kebangsaan
4.Bahasa cina sekolah kebangsaan

b)SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA
1.pra sekolah
2.bahasa melayu
3.bahasa inggeris
4.sains
5.matematik
6.pj
7.kaunseling
8.kemahiran hidup
9.muzik
10.pengajian sosial
11.seni visual
12.pendidikan khas masalah pendengaran
13.pendidikan khas masalah pembelajaran
14.pendidikan khas masalah penglihatan
15.pemulihan

b)SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN TAMIL
1.pra sekolah
2.bahasa melayu
3.bahasa inggeris
4.sains
5.matematik
6.pj
7.kaunseling
8.kemahiran hidup
9.muzik
10.pengajian sosial
11.seni visual
12.pendidikan khas masalah pendengaran
13.pendidikan khas masalah pembelajaran
14.pendidikan khas masalah penglihatan
15.pemulihan

JQAF
1.BAHASA ARAB
2.PENDIDIKAN ISLAM
3.PENDIDIKAN ISLAM PENDIDIKAN KHAS

PERMOHONAN
1.BERMULA 11 OKT 2010
2.BELI NO PIN RM 6.00 DI BANK SIMPANAN NASIAONAL(SILA BAGI NO IC)
3.SEBELUM MEMBELI NO PIN SILA PASTIKAN IJAZAH YANG DIMILIKI SESUAI DENGAN SUBJEK YANG DI POHON.
4.SATU PERMOHONAN SAHAJA DIBENARKAN
5.PINDAAN MAKLUMAT YANG DIISI DALAM BORANG ONLINE DIBENARKAN SEBANYAK 3 KALI SEBELUM TARIKH TUTUP PERMOHANAN
6.JIKA MAKLUMAT TIDAK LENGKAP,PERMOHONAN AKAN DI TOLAK.
7.TARIKH TUTUP PERMOHANA 24 OKT 2010

46 Responses

  1. salam, saya lepasan ijazah pengajian islam dr ukm. sgt bminat pasal KPLI. Umur 23. bagi pengambilan jan 2010 da kluar ke borangnye?

  2. Saya pelajar lepasan izajah kewangan dari Unisel.
    Saya ingin mengetahui maklumat mengenai pengambilan jan 2010. Terima kasih….

  3. salam…saya baru sahaja menghabiskan sarjana muda bahasa arab dan komunikasi di salah sebuah ipta tanahair. turut berminat untuk mengambil kpli ambilan jan 2010.boleh saya tahu, bila permohonan keluar?

  4. saya masih belum menamatkan pengajian d uitm…selama pengajian pening pasal kpli…mansuh ke idok..lepas abis study plan nk ambik kpli….minat sgt3…mintak jasa baik mana2 pihak email kan pada saya status kpli skang dan masa depan…trima kasih

    hajatjadiguru

  5. setakat ni tiada info lagi……kalau info terkini pasal kpli insyaallah saya akan sebarkan blog ini………

  6. slm…sy graduate dari utm…sy nk tau cmne nk mohon kpli ambilan jan2010?

  7. salam,
    saya baru saja menamatkan pengajian di USM,
    Saya turut berminat untuk mengambil kpli ambilan jan 2010.boleh saya tahu, bila permohonan tersebut akan keluar?

  8. boleh saya tanya bila KPLI seterusnya akan ditawarkan??terima kasih

  9. salam…saya pelajar di unimas dan akan tamat tak lama lagi..saya berminat mengambil kursus kpli dalam bidang seni..saya amat berharap mengenai maklumat pengambilan pada jan 2010 disiarkan..

  10. MAKLUMAT TERKINI!!!!!!!!

    Pengambilan Calon Guru Kursus Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah (KPLI-SR) Mode Sepenuh Masa bagi ambilan Januari 2010 adalah tidak diiklankan. Pemilihan calon guru adalah berdasarkan calon simpanan yang memohon bagi KPLI-SR Ambilan Khas Jun 2009.

    Sekian.

    Bahagian Pendidikan Guru
    Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)
    http://www.moe.gov.my

    *************************************************

    http://www.sharimi.wordpress.com dan http://www.kerjakosong-terkini.blogspot.com

  11. salam….saya fresh graduate dari UiTM, saya begitu berminat dengan karier perguruan. Bila kah waktunya saya boleh online untuk mengetahui tarikh permohonan KPLI untuk seisi 2010 ?
    Segala jasa baik dan kerjasama yang diberikan amatlah dihargai….

  12. assalamualaikum….

    sekadar ingin bertanya…saya ada apply kpli ambilan jun/julai 2009 yang lepas….namun saya hanya dapat menduduki mtest sahaja pada Mac 2009…Adakah saya termasuk dalam kumpulan/calon simpanan yang dimaksudkan untuk temuduga KPLI-SR Ambilan 2010 yang dimaksudkan?

  13. Salam. Saya lepasan UKM dalam fakulti sains pembangunan pada tahun 2000. Saya lahir tahun 1976, umur saya sudah 33 tahun. tahun depan nak masuk 34 tahun. Saya berminat sangat untuk mengajar. tolong maklumkan apakah cara yang terbaik agar cita-cita saya tercapai. saya betul2 amat risau sebab kpli ni cuma terbuka untuk calon di bawah 35 tahun…..masa dah suntuk.

  14. salam…sy sekadar ingin mengetahui adakah benar kpli akan dihentikan untuk beberapa tahun?dan jika benar,bilakah pengambilan akan dibuka semula.sy amat berminat untuk mengikuti kpli tetapi masih belum gred.
    syukran..

  15. Salam sejahtera, saya salah seorang calon simpanan yang memohon KPLI-sr ambilan khas jun 2009. Kenapa saya tidak dipilih bagi mengikuti KPLI jan 2010.

  16. salam sya baru abis stdy n blum gred. btol k 2010 xdek ambilan untul KPLI?

  17. dah beberapa tahun sy mgisi borang permohonan kplI ni..tapi sy berjaya menduduki ujian m-test je…nape ssh sgt nak dapt tmpt diinstitut ini untuk mjadi seorg guru..harap tahun ni dapatlah…

  18. sy lepasan spm 2009,..borang permohonan ke mana2 maktab perguruan da buka blom???

  19. saya plajar dari open universiti msia (IPTS) dlm kursus Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pentadbiran Pendidikan) dlm thn akhir. Thn dpn saya akan menamatkan pengajian. Adakah saya layak memohon KPLI??

  20. hi, saya nak tahu..kpli ambilan jun 2010 dibuka atau tidak?

  21. SALAM saya mohana, saya di semesta terakhir, saya akan tamat pengajian pada april ini…boleh saya memohaon

  22. 1) untuk permohonan 2010, macamana nak apply dan bila tarikh tutup permohonan.
    2) saya lahir pada 29 Mei 1975, adakah saya layak memohon

  23. setakat ni saya tiada info bila pula permohonan kpli baru akan di buka….

  24. SALAM saya HEYMAHSRI., saya di semesta terakhir, saya akan tamat pengajian pada april ini…boleh saya memohon

  25. salam…..saya nak bertanya,permohonan KPLI 2010 di buka?no pin saya dah beli,tapi tak boleh nak apply,saya nak tahu bile tarikhnya?

  26. salam, saya berminat sgt2 nk jadi ckgu ekonomi… dr form 4 sampai skrg, saya stil cuba nasib utk apply jd ckgu ekonomi.. then saya cuba apply gstt tp borang saya x dpt dihantar.. kdg2 jadi giveup da, ada org yg btl2 mnt utk jd ckgu x dpt nk jd ckgu lak.. so, saya nk tnya, mcm mana saya nk apply jd ckgu ekonomi & mcm mana nk apply dpli… tlg sgt2..

  27. Petang..
    saya ingin tahu bagaimana untuk memohon kemasukan ke Maktab Gaya?
    saya telah bnyk kali mencuba ttpi masih x bejya..

  28. salam….sy lepasan diploma syariah….sy baca paper ada j-qaf diploma dn sijil???dn bla permohonan akn dibuka????dn mcm mn ye sy nk pohon dpli ini???

  29. tahun depan kot…..

  30. assalamualaikum,,,saya nak tanya utk tahun 2010 ada lagi x pendaftaran KPLI yg akan keluar?
    sekarang saya GSTT dan berminat utk daftar KPLI…boleh tak saudara hantar maklumat ke email saya?
    tq

  31. kpli 2010 dah keluar dah………..pelajar dah mendaftar dah…………..

  32. SALAM PAGI. SAYA SEDANG KERJA SEBAGAI GSTT. SAYA INGIN APPLY KPLI. BILA KPLI AKAN BUKA LAGI PADA TAHUN INI.PLZ REPLY

  33. salam..

    ramai betul org kat luar ni yang berminat nak jadi pendidik..tapi tempat yang ditawarkan cukup terhad.. ade yang dah apply banyak kalipun still x berjaya lagi..cuba kita fikirkan..ape agaknya kriteria yang kurang pada kita..dan ape yang diorang ni nak sebenarnya..jom kita bincang…any idea???

  34. saya setuju…..saya dah 5 kali mintak kpli dan sekali di panggil interview……..dan 3 kali dpli sekali di panggil interview……….masih tak dapat-dapat lagi……..

  35. bila tarikh permohonan untuk 2010

  36. untuk tahun 2010 dah lepas dah….bulan april lepas……….

  37. Salam…Betul kr ada j-qaf diploma akn dibuka???tp, kalau betul2 ada tlg la informkn kat sy sama…

  38. tak pasti….belum ada info….

  39. hai…may i noe when s the next intake for kpli plz??

  40. bilakah permohonan kpli seterusnya akan dibuka pada tahun 2011

  41. PERMOHONAN UNTUK KPLI 2011 TAK PASTI LAGI AKAN KELUAR.SAMA-SAMALAH KITA TUNGGU IKLAN KELUAR KAT SURAT KHABAR UTAMA.SEBARANG INFO TERKINI TENTANG KPLI AKAN SAYA PAPARKAN DI BLOG NI http://www.sharimi.wordpress.com

  42. adakah permohonan kpli ambilan jun 2011 akan dibuka atau ianya tak akan keluar sesi ini?tolong reply..

  43. tak pasti lagi….

  44. salam..
    nk tawla ape email untk borg pmohonan ke mktb??

  45. May i know when is the next intake for KPLI 2011? Please reply…..thanks.

  46. tak pasti lagi bila keluar….saya pun tiada info lagi..

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 78 other followers

